Benzinbilen er fortid: 96 procent af private køber nu elbil
Nye tal for april afslører en voldsom udvikling på det danske marked. Privatkøberne har næsten totalt droppet de fossile biler, men branchen frygter nu, at afgifterne kan stoppe festen.

Det går stærkt med den grønne omstilling af den danske vognpark lige nu.
Tal fra Mobility Denmark viser, at elbilsalget har nået en historisk milepæl.
I april måned blev der indregistreret 16.754 nye biler i Danmark, hvilket er en fremgang på knap 11 procent mod sidste år. Men det er fordelingen af drivkraft, der for alvor vækker opsigt:
- 81,9 % af det samlede bilsalg i april var elbiler.
- 96,3 % af biler købt af private var elbiler.
LÆS MERE: Stor opgradering til Skoda Enyaq og Elroq (MY27)
Det betyder i praksis, at benzin- og dieselbiler stort set er fortid, når danskerne selv skal have pungen op af lommen til en ny bil.
ANNONCE i Artiklen fortsætter herunder
Se lynhurtigt om DU også kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.
Få prisen med det samme – enten herunder eller via dette link. Det er 100% digitalt, og ingen telefonsælgere.
10. måned med fremgang
Bilmarkedet i 2026 har generelt fået en flyvende start.
April markerer den 10. måned i træk med fremgang, og ser vi på årets første fire måneder, er der rullet 15,1 procent flere biler ud på de danske veje sammenlignet med 2025. Det betyder, at der på årets første fire måneder er blevet indregistreret 60.454 nye biler.
-“Danskerne har god appetit på nye biler, og det muliggør i høj grad den grønne omstilling af vejtransporten,” lyder det fra Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
LÆS MERE: Skoda Elroq runder 10.000 biler: Danmarks mest solgte i 2025
Frygter for fremtiden: Afgifterne spøger
Selvom champagnepropperne springer hos elbilproducenterne lige nu, advarer branchen om, at festen kan slutte brat. Som reglerne er nu, står afgiftsfordelene for elbiler til at blive udfaset fra 2027.
Ifølge Mobility Denmark vil det gøre elbiler markant dyrere og potentielt bremse den grønne bølge.
De foreslår derfor en helt ny beskatningsmodel, hvor registreringsafgiften på elbiler helt afskaffes for at holde dampen oppe.
LÆS MERE: Er prisen på Skoda Epiq afsløret?
-“Afgiftsfordelene for elbiler udfases fra 2027, hvilket vil gøre dem markant dyrere. Det begrænser almindelige danskeres mulighed for at vælge elbil, og dermed bliver det svært at fastholde den nuværende grønne udvikling i branchen, som bidrager til mindre luftforurening og reduceret CO2-udledning. Under valgkampen udtrykte flere partier opbakning til elektrificeringen og et ønske om i højere grad at gøre Danmark fri af fossile brændstoffer. Det er en oplagt mulighed at opnå denne udvikling gennem en ny bilbeskatningsmodel, hvor registreringsafgiften på elbiler afskaffes,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.
Mobility Denmark udsender hver måned en pressemeddelelse om bilsalget i Danmark på baggrund af data fra bilstatistik.dk.
Mere til historien
År til dato har elbilerne udgjort 80,5 procent af nybilsmarkedet i 2026. Det viser tal fra bilstatistik.dk. Den videre udvikling er dog betinget af fremtidens bilafgifter.

