Ny milepæl i Danmark – 600.000 biler kører nu på strøm
Det går stærkt på de danske landeveje. På under et halvt år er der kommet 100.000 flere elbiler til og bestanden har nu rundet en markant milepæl.

Hvis du synes, at der er blevet langt mellem benzin- og dieselbilerne i dit nabolag, så har du statistikken på din side. Nye tal fra bilstatistik.dk viser, at den danske bilbestand netop har rundet 600.000 elbiler. Det oplyser Mobility Denmark i en pressemeddelelse.
Udviklingen er accelereret voldsomt den seneste tid. Det er nemlig kun knap seks måneder siden, at vi rundede den halve million, hvilket betyder, at danskerne tager de elektriske køretøjer til sig i et tempo, der aldrig er set før.
Disse biler købte danskerne i første kvartal 2026
Markant fald i CO₂-udledningen
Den massive udskiftning af bilparken kan aflæses direkte i miljøregnskabet. Ifølge tal fra Mobility Denmark er gennemsnitsudledningen for nye biler faldet drastisk:
- 2020: 117 gram CO₂ pr. kilometer.
- 2025: 41 gram CO₂ pr. kilometer.
Det svarer til en reduktion på hele 65 procent på blot fem år. Det er dog vigtigt at bemærke, at tallene her dækker over kørsel og ikke medregner produktionen af bilerne.
ANNONCE i Artiklen fortsætter herunder
Se lynhurtigt om DU også kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.
Få prisen med det samme – enten herunder eller via dette link. Det er 100% digitalt, og ingen telefonsælgere.
En million elbiler i 2027?
Brancheorganisationen Mobility Denmark forventer, at den millionte elbil vil rulle ud på de danske veje allerede i 2027. Men der er et stort “men”.
Ekspert: Prisen på brugte elbiler er halveret – her får du mest for pengene
Den nuværende vækst er i høj grad drevet af, at registreringsafgiften på elbiler er meget lav eller helt fraværende for mange populære modeller. Men efter de nuværende planer står afgifterne til at stige fra 2027, og det kan lægge en dæmper på festen.
Frygt for “afgifts-chok”
Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark, advarer om, at prisstigninger kan bremse den grønne omstilling.
-“Den planlagte indfasning af registreringsafgiften på elbiler vil medføre markante prisstigninger. Vi er spændte på, om det kommende regeringsgrundlag vil inkludere en ny og fremtidssikret model for bilbeskatningen,” siger Mads Rørvig.
Flere partier har under den seneste valgkamp luftet tanken om helt at afskaffe registreringsafgiften på elbiler for at holde dampen oppe.
Mere til historien
At vi runder 600.000 elbiler nu, skyldes ikke kun afgifter, men også et eksplosivt modeludbud. Hvor markedet for få år siden var domineret af få dyre modeller, findes der nu elektriske alternativer i alle prisklasser – fra de helt små bybiler til store familiebiler. Samtidig er lade-infrastrukturen i Danmark blevet markant forbedret, hvilket har fjernet “rækkevidde-angsten” hos mange købere.

