Honda-chef i chok: ”Vi har ingen chance mod kineserne”
Det ekstreme tempo i Kina ryster de traditionelle bilgiganter. Hondas topchef erkender nu, at de gamle mærker er chanceløse mod den kinesiske udviklingshastighed, hvis ikke alt ændres nu.

Den japanske bilgigant Honda står i en historisk krise. Men de er ikke alene; hele den etablerede bilbranche skælver under presset fra øst.
Honda og Nissan dropper fusionen
Efter et besøg hos en række store leverandører i Shanghai, Kina, er Hondas øverste direktør, Toshihiro Mibe, vendt hjem med en usædvanlig hudløs og ærlig melding: Honda føler sig chanceløse over for den hastighed og effektivitet, de mødte. Det skriver Motor1.com.
Årets Bil i Verden 2026: BMW iX3 vinder stort
Udvikling på halv tid
Hvor det normalt tager en traditionel bilproducent omkring fire år at udvikle en ny bilmodel, har kineserne knækket koden til at gøre det på under to år. Det er en hastighed, som de vestlige og japanske mærker slet ikke kan matche i deres nuværende setup.
Dette teknologiske og produktionsmæssige forspring har allerede haft mærkbare konsekvenser for Honda:
- Salget styrtdykker: I 2020 solgte Honda 1,6 millioner biler i Kina. I 2026 forventes det tal at være faldet til under 600.000.
- Projekter droppes: Den manglende evne til at følge med har betydet, at store satsninger er skrottet – herunder dele af det ellers ambitiøse elbil-samarbejde med Sony, kendt som Afeela.
- Desperat omorganisering: Honda flytter nu tusindvis af ingeniører i et forsøg på at transformere virksomheden og øge tempoet markant.
Salget af elbiler stiger fortsat
ANNONCE i Artiklen fortsætter herunder
Se lynhurtigt om DU også kan spare op til 3.000 kr. på bilforsikringen.
Få prisen med det samme – enten herunder eller via dette link. Det er 100% digitalt, og ingen telefonsælgere.
En trussel mod hele branchen
Det er ikke kun Honda, der ser skriften på væggen. Ledelsen hos både Ford og Toyota har tidligere luftet lignende bekymringer. Frygten er reel: De kinesiske producenter har kapaciteten til at udkonkurrere det vestlige marked totalt og potentielt tvinge de historiske mærker ud i mørket.
En af de største udfordringer er afhængigheden. Selvom de gamle mærker kæmper for at følge med, er de stadig dybt afhængige af kinesisk teknologi – især når det kommer til batterier, som er hjertet i enhver elbil.
Hvad med de danske bilkøbere?
Herhjemme i Danmark holder vi stadig fast i de trygge valg. Navne som Toyota, Volkswagen og Skoda dominerer fortsat hitlisterne, men muren er begyndt at krakelere.
Kinesiske Xpeng har allerede sneget sig ind på en 9. plads over de mest solgte biler i år. Spørgsmålet er ikke længere, om de kinesiske mærker kommer til at dominere, men hvor længe de danske forbrugere kan modstå kombinationen af aggressiv prissætning og lynhurtig teknologisk innovation.
Disse biler købte danskerne i første kvartal 2026
Hvis de gamle giganter skal overleve, kræver det mere end bare nye modeller; det kræver en total nytænkning af, hvordan man overhovedet bygger en bil i den digitale tidsalder.
Mere til historien
Du kan se listen over de 20 mest populære elbiler her.

