Slut med messenger.com: Meta tvinger dig tilbage på Facebook
Bruger du Messenger i en separat fane på din computer for at slippe for Facebooks nyhedsflow? Så er det snart slut.

Det er slutningen på en æra for Messenger som selvstændig web-platform. Meta har bekræftet, at de ruller deres chat-tjeneste helt ind under hovedplatformen igen. Forsøger du at tilgå messenger.com efter april 2026, vil du automatisk blive viderestillet til din besked-indbakke på selve Facebook. Det skriver TechCrunch.
Messenger er lukket: Her er din redningsplan
Et problem for dem uden Facebook-profil
Beslutningen rammer især én gruppe hårdt: De brugere, der har deaktiveret deres Facebook-profil, men har beholdt Messenger for at kunne kommunikere. For denne gruppe forsvinder muligheden for at chatte fra en computer helt. Fremover vil deres eneste adgang til tjenesten være via mobilappen.
Det er en ironisk udvikling. I 2014 gjorde Facebook (nu Meta) alt for at tvinge brugerne væk fra hovedappen og over i en separat Messenger-app. Nu, 12 år senere, er strategien vendt 180 grader. Meta har allerede fjernet de selvstændige Messenger-apps til Windows og Mac, og med lukningen af hjemmesiden er integrationen komplet.
Sådan får du Messenger tilbage på din computer
Ifølge eksperter handler Metas beslutning om to ting:
- Effektivisering: Det er billigere kun at vedligeholde én web-platform.
- Engagement: Meta vil have dig ind på Facebook, hvor sandsynligheden for, at du ser annoncer og bruger mere tid, er markant højere.
Brugerne raser
Kritikken på de sociale medier er allerede begyndt at rulle. Mange brugere foretrækker den rene Messenger-oplevelse, da den er mindre distraherende og ikke kræver, at man forholder sig til Facebooks algoritmer. Fra april næste år er det valg dog taget ud af brugernes hænder.

