Samsung førte det europæiske smartphonemarked i 2025
En ny rapport kommer med en status for 2025. Her lå Samsung øverst på podiet, når det gælder smartphones.

I en ny rapport fra Omdia står det klart, at Samsung førte det europæiske smartphonemarked i 2025. Det skriver GSMArena.
Samsung havde det år 46,6 millioner enheder i Europa, eksklusiv Rusland i denne ligning. Dette giver Samsung en markedsandel på 35 procent.
På andenpladsen finder vi Apple med 36,9 millioner enheder og en markedsandel på 27 procent, efterfulgt af Xiaomi med 21,8 millioner enheder og 16 procent af markedet.
Nederst i top fem har vi Motorola med 7,7 millioner (6 procent andel) og Honor, der for første gang kommer i top fem, med 3,8 millioner og en andel på 3 procent.
Som den opmærksomme læser nok har bemærket, så er Google altså ikke i top fem. Det samme gælder OnePlus og Sony, som alle ligger under 3 procent i markedsandele her i Europa.
En anden interessant detalje er, at Apple og Honor var de eneste to virksomheder, som voksede i 2025 her i Europa. Apple steg med 6 procent i årlig vækst, mens Honor steg med 4 procent sammenlignet med 2024. Begge virksomheder solgte også flere enheder end nogensinde i Europa sidste år.
Interessant nok var den mest solgte telefon i Europa Samsung Galaxy A56 5G og altså ikke nogen flagsskibstelefon. På andenpladsen lå iPhone 16.
Apples stærkeste telefon i iPhone 17-serien er nok basismodellen iPhone 17, som ikke klarer top 10. En af grundene kan ligge i, at den først blev lanceret i september og dermed ikke har haft mange måneder at løbe på.
Om få dage lancerer Samsung deres Galaxy S26-serie. Du kan læse mere om forventningerne til den kommende Galaxy S26 Ultra HER.
Mere til historien
Samsung fik en flagsskibstelefon på top 10 i 2025, nemlig deres topmodel Galaxy S25 Ultra, som blev den tiende mest solgte telefon i Europa i 2025.

