Polen: Vil forbyde sociale medier for børn under 15 år
Mental sundhed og faldende intellektuelle evner hos de unge får nu Polen til at gribe ind. Nu vil de forbyde sociale medier for børn under 15 år.

Det er ikke længere kun en bekymret samtale over middagsbordet – det er nu blevet til direkte lovgivning i flere europæiske lande. Polen har netop meldt sig ind i kampen mod tech-giganterne med et lovforslag, der skal træde i kraft i starten af 2027.
Polen følger nemlig i fodsporene på lande som Australien og Frankrig og planlægger et totalforbud mod sociale medier for alle under 15 år. Det skriver DR.dk.
Verdens første totalforbud: Millioner af børn mister adgang til sociale medier
En bekymring for de unges intelligens
Polens undervisningsminister, Barbara Nowacka, lægger ikke fingrene imellem, når hun forklarer årsagen til det drastiske skridt. Over for nyhedsbureauet Bloomberg peger hun på to hovedårsager:
- Mental sundhed: En markant forringelse af børns og unges trivsel.
- Intellektuelle kompetencer: Ministeren ser en direkte sammenhæng mellem højt skærmforbrug og et fald i de unges indlæringsevne og intellektuelle niveau.
Platformene får ansvaret
Hvor det før har været op til forældrene at styre adgangen, placerer den nye polske lov ansvaret direkte hos platforme som TikTok, Instagram og Snapchat. Det bliver deres opgave at indføre effektiv aldersverificering – ellers vanker der bøder.
Meta blokerer 550.000 konti efter Australiens nye sociale medier-lov
Polen stiller sig dermed i rækken af lande, der har fået nok af tech-giganternes algoritmer. Australien har for nylig vedtaget en lignende lov med en aldersgrænse på 16 år, mens Frankrig også eksperimenterer med skrappe restriktioner.
Mere til historien
Der har også tidligere været talt om det i Danmark. Hvordan aftalen skal håndhæves er dog endnu ikke offentliggjort.

