Her er sidste dag for brug af det fysiske rejsekort
Inden længe udgår det velkendte blå-hvide rejsekort og datoen for den sidste dag er sat.

Som du sikkert har fulgt med i på MereMobil.dk eller andre medier, så udfases det blå-hvide rejsekort her i 2026.
Erstatningen er et Basiskort og nye gule standere rundt om i landet. Allerede nu kan du bestille det nye Basiskort, og den sidste dag for brugen af det gamle rejsekort er sat til d. 28. maj. Det skriver TV2 Fyn.
Det betyder også, at fra den 29. maj er det slut med det gamle rejsekort. Du kan stadig bruge Rejsekort-appen eller DSB-appen.
Åbnet for bestilling
Det nye Basiskort kan allerede bestilles i dag via Rejsekort.dk selvbetjeningen. I skrivende stund er det kortet til voksne, unge over 18 år, pensionister (over og under 67 år) samt personer med et handicap.
På Rejsekortets hjemmeside skriver de desuden, at det i løbet af foråret 2026 bliver muligt at bestille Basiskort til børn, erhverv og pendlere. Det skulle gerne være, inden det andet rejsekort udfases. Desuden bliver det også muligt at købe et anonymt rejsekort på udvalgte salgssteder.
For at bestille et personligt rejsekort kræver det en e-mail og enten MobilePay eller et betalingskort. Senere kan du bestille uden e-mail og med andre betalingsmetoder. Her nævnes fakturabetaling som en mulighed senere i 2026.
Mere til historien
Du kan læse mere om, hvordan Basiskortet virker, i denne guide.

