Smartwatch-markedet er faldet for første gang
Markedet for smartwatches er for første gang i nedgang. Især Apple oplever en væsentlig nedgang.

Analysefirmaet Counterpoint Research er ude med deres analyse for smartwatch-markedet i 2024, og det ser ikke for godt ud.
Hvis vi ser på analysen ovenfor, viser den, at Apple havde en større nedgang i salget af Apple Watch på 19 procent i 2024. Alligevel slap Apple afsted med kun at tabe 3 procent i markedsandele.
Kinesiske mærker som Huawei, Xiaomi og BBK (Imoo) klarede sig bedre igennem året og har også alle vundet andele. Dette gælder også for Samsung, der dog kun fik en mindre fremgang.
Det store tab for Apple kan måske kobles sammen med et ret kedeligt år for smartwatches. Blandt andet manglede der et Apple Watch Ultra 3, mens Apples Series 10 nok ikke har båret salget særlig godt.
Globalt set gav 2024 et samlet fald på 7 procent i smartwatch-salget, men i deres analyse kunne Counterpoint faktisk beskrive en fremgang for et andet segment, nemlig smartwatches til børn.
Counterpoint forventer, at salget generelt vil stige igen, og at 2025 vil byde på en enkeltcifret procentstigning.
LÆS MERE: Stavefejl stopper salget
Mere til historien
Tidligere på ugen skrev vi om Huawei, der med deres Watch D2 nu kan måle blodtryk og samtidig er medicinsk certificeret.