Jeg var pirat … var du?
PODCAST: Denne podcastepisode handler om pirateri af film, serier og musik. Jeg ser, ud fra min personlige vinkel, pÄ historien omkring pirateri i Danmark, der trÊkker spor til nutiden.

đ LYT PĂ : Spotify | Apple Podcasts | Podimo | YouTube
Piraterne i Danmark er stadig aktive, selvom der er mange muligheder for at kÞbe film digitalt eller fÄ adgang til indhold via tjenester som Netflix, Disney+, TV 2 Play, Viaplay og mange andre.
En af Ă„rsagerne til, at film- og seriepirateri stadig eksisterer, handler om flere ting.
Jeg mener, at udbyderne graver deres egen grav, nÄr indhold flytter mellem tjenesterne, eller nÄr man ikke har adgang til de fulde sÊsoner af forskellige serier.
LĂS MERE: Vores serie om piraterne i Danmark
Dertil kommer, at der er masser af indhold, der aldrig bliver tilgĂŠngeligt pĂ„ tjenesterne â eller som kun er tilgĂŠngeligt i en kortere periode.
Det er desuden omkostningstungt for forbrugerne, nÄr man er nÞdt til at have abonnement pÄ en hel hÄndfuld tjenester for at kunne fÞlge med i det, der har ens interesse.
Priserne er i Þvrigt opadgÄende.
HĂžr episoden her
đ LYT PĂ : Spotify | Apple Podcasts | Podimo | YouTube
Du kan lytte til episoden pĂ„ alle podcastplatforme og apps ved at sĂžge efter âmeremobilâ. Du kan ogsĂ„ bruge afspilleren herunder eller finde podcastkanalen pĂ„ YouTube.
Jeg hÄber, at du vil lytte med.
Moderne pirater vil gerne betale, menâŠ
Vi har talt med flere af de âmoderne piraterâ. Flere siger, at de egentlig gerne vil betale for indhold, men at de ikke har rĂ„d, nĂ„r de skal have sĂ„ mange tjenester.
Det, som mange Ăžnsker sig, er et âSpotify for filmâ. AltsĂ„ Ă©n samlet tjeneste.
Historikken har vist, at da Spotify, Amazon Music, Tidal, Apple Music med flere kom og gjorde musik bredt tilgÊngeligt, sÄ slog det faktisk musikpirateri ihjel.
Fra at ingen tjente penge pÄ musik, da Napster og lignende pirattjenester kom frem, er branchen igen begyndt at indkassere penge for brug af musik.
Tilbage i 90âerne var jeg selv âpiratâ. Jeg brugte sĂ„kaldte piratkort til min parabolantennemodtager, sĂ„ jeg kunne se de krypterede kanaler.
Krypteringen var imidlertid sĂ„ ringe, at alle med bare lidt kendskab til computere kunne hacke sig ind pĂ„ kanalerne. Jeg har aldrig solgt piratkort, da det for mig handlede om, at det var sjovt og spĂŠndende, âat man kunneâ.
Det var teknikken, der interesserede mig, og ikke sÄ meget indholdet.
Skriv gerne en kommentar, hvis du ogsÄ har vÊret pirat.
Filmbranchen âtvingerâ danskerne ud i pirateri
Et andet nutidigt problem er, at selv danskproduceret indhold ikke bliver tilgĂŠngeligt for danskerne â selvom noget af filmen er betalt af danske skattekroner.
Storfilmen âPigen med nĂ„lenâ er et aktuelt eksempel. Den havde premiere uden for landets grĂŠnser lĂŠnge fĂžr, den ramte de danske biografer. âPigen med nĂ„lenâ kunne endda piratdownloades Ă„bent pĂ„ nettet fĂžr den danske premiere.
LĂS MERE: Dansk storfilm fodrer piraterne
Kulturkommentator og forfatter Niels Frid-Nielsen, der i Ă„rtier har fulgt kultur og film tĂŠt, kritiserer filmbranchens tilgang skarpt.
Du kan mĂžde Niels Frid i denne podcast-episode.
Mere til historien
Ekstra Bladet har ogsÄ sat fokus pÄ sagen omkring Pigen med nÄlen. Det skete pÄ basis af vores artikel pÄ MereMobil.dk. LÊs mere her.