EU vil indhente kinesiske batterier
EU vil blandt andet støtte en europæisk produktion af batterier til elbiler og selvkørende biler.

Et stort diskussionsemne i diverse fora på især de sociale medier er batterierne i elbilerne.
Det er jo kineserne, der sidder hårdt på elbil-markedet, lyder det gang på gang.
Mange vil nemlig gerne undgå kinesiske biler og bliver skudt i skoene, at de alligevel ender med en bil som er bestykket med et kinesisk produceret batteri.
Nu kan den diskussion meget vel ende med at blive lagt i graven.
Europa-Kommissionen har nemlig løftet sløret for adskillige nye tiltag, der skal stille europæisk bilindustri langt bedre i konkurrencen med kinesisk og amerikansk bilindustri.
Blandt andet vil Kommissionen yde direkte støtte til europæiske batteriproducenter for at styrke konkurrenceevnen og sikre uafhængighed af batterier fra blandt andre Kina.
Vi er bagud i udviklingen
Kina producerer størstedelen af verdens batterier, og i dag er EU-landene ikke i stand til at producere batterier til så lave priser, at en færdig elbil er attraktiv nok.
Det skriver AutoBranchen Danmark i en pressemeddelelse, hvor direktør Gitte Seeberg blandt andet slår fast, at europæisk bilindustri er presset fra flere sider.
– “Vi er kommet bagud i udviklingsræset, salget i Kina er styrtdykket og nu tromler amerikanerne på med toldsatser,” siger direktøren og tilføjer:
– “Derfor er jeg også virkelig glad for, at EU-kommissionen nu vil give en tiltrængt håndsrækning til bilsektoren, som er helt central af flere grunde – blandt andet så vi i svære tider kan sikre vores egen mobilitet”.
Annonce (artiklen forsætter herunder)
Tjek besparelsen på din bilforsikring (uden at blive ringet op)
Vi giver dig prisen sort på hvidt med det samme. Ingen skjulte gebyrer og ingen telefonsælgere. Se her, om du skal skifte eller blive.
1,8 mia euro på vej
I alt vil EU allokere 1,8 milliarder euro til at sikre en sikker og konkurrencedygtig forsyning af batterier til bilindustrien.
For det andet vil man sikre Europas position i den globale konkurrence om selvkørende biler, som på længere sigt kan blive vigtigt for blandt at afhjælpe trængselsproblemer og frigøre transporttid til andre formål.
Derfor vil EU etablere en industrialliance, hvor virksomheder kan samarbejde om udvikling af software, chips og teknologi til selvkørende biler.
Samtidig vil man forenkle test- og godkendelsesregler samt støtte store pilotprojekter, der kan få autonome køretøjer hurtigere ud på vejene.
Europa-Kommissionen arbejder desuden på at styrke efterspørgslen efter elbiler (nulemissionskøretøjer) i Europa. Dertil kommer, at man vil støtte omskoling af medarbejdere til at håndtere arbejde med nye drivmidler.
Indtil videre er der dog tale om forslag, som skal igennem en godkendelsesproces, før de træder i kraft, noterer AutoBranchen Danmark.
Mere til historien
Hvor længe holder batteriet i en elbil? Her får du svaret
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

