EU vil indhente kinesiske batterier
EU vil blandt andet støtte en europæisk produktion af batterier til elbiler og selvkørende biler.

Et stort diskussionsemne i diverse fora på især de sociale medier er batterierne i elbilerne.
Det er jo kineserne, der sidder hårdt på elbil-markedet, lyder det gang på gang.
Mange vil nemlig gerne undgå kinesiske biler og bliver skudt i skoene, at de alligevel ender med en bil som er bestykket med et kinesisk produceret batteri.
Nu kan den diskussion meget vel ende med at blive lagt i graven.
Europa-Kommissionen har nemlig løftet sløret for adskillige nye tiltag, der skal stille europæisk bilindustri langt bedre i konkurrencen med kinesisk og amerikansk bilindustri.
Blandt andet vil Kommissionen yde direkte støtte til europæiske batteriproducenter for at styrke konkurrenceevnen og sikre uafhængighed af batterier fra blandt andre Kina.
Vi er bagud i udviklingen
Kina producerer størstedelen af verdens batterier, og i dag er EU-landene ikke i stand til at producere batterier til så lave priser, at en færdig elbil er attraktiv nok.
Det skriver AutoBranchen Danmark i en pressemeddelelse, hvor direktør Gitte Seeberg blandt andet slår fast, at europæisk bilindustri er presset fra flere sider.
– “Vi er kommet bagud i udviklingsræset, salget i Kina er styrtdykket og nu tromler amerikanerne på med toldsatser,” siger direktøren og tilføjer:
– “Derfor er jeg også virkelig glad for, at EU-kommissionen nu vil give en tiltrængt håndsrækning til bilsektoren, som er helt central af flere grunde – blandt andet så vi i svære tider kan sikre vores egen mobilitet”.
Annonce
Hvis du indtaster din nummerplade NETOP NU, så kan du lynhurtigt se, om DU også kan spare op mod 3.000 kr. på bilforsikringen
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald.
1,8 mia euro på vej
I alt vil EU allokere 1,8 milliarder euro til at sikre en sikker og konkurrencedygtig forsyning af batterier til bilindustrien.
For det andet vil man sikre Europas position i den globale konkurrence om selvkørende biler, som på længere sigt kan blive vigtigt for blandt at afhjælpe trængselsproblemer og frigøre transporttid til andre formål.
Derfor vil EU etablere en industrialliance, hvor virksomheder kan samarbejde om udvikling af software, chips og teknologi til selvkørende biler.
Samtidig vil man forenkle test- og godkendelsesregler samt støtte store pilotprojekter, der kan få autonome køretøjer hurtigere ud på vejene.
Europa-Kommissionen arbejder desuden på at styrke efterspørgslen efter elbiler (nulemissionskøretøjer) i Europa. Dertil kommer, at man vil støtte omskoling af medarbejdere til at håndtere arbejde med nye drivmidler.
Indtil videre er der dog tale om forslag, som skal igennem en godkendelsesproces, før de træder i kraft, noterer AutoBranchen Danmark.
Mere til historien
Hvor længe holder batteriet i en elbil? Her får du svaret