Minister: Elbilen skal være folkeeje
Helt almindelige danskere skal også have råd til at købe en elbil, siger skatteminister Rasmus Stoklund.

Danskernes sult efter elbiler kan meget vel blive en boomerang for dem der venter.
Politisk er det aftalt, at det først er i 2030, at der skal være én million elbiler, men en analyse fra brancheorganisationen Mobility Danmark viser, at der allerede i begyndelsen af 2028 vil køre en million elbiler rundt på de danske veje.
Men det er altså kun, hvis afgifterne bevares på det nuværende niveau. Først om ti år, i 2035, er det planen, at den lavere registreringsafgift for elbiler skal være fuldt udfaset.
Det er samtidig politisk besluttet, at registreringsafgiften på en elbil er lavere end på en fossilbil. Det skal fremme salget af mere klimavenlige biler.
Skatteministeren kræver at elbiler bliver folkeeje
Nu er der optræk til sværdslag mellem skatteminister Rasmus Stoklund (S) på den ene side og eksperter på den anden side.
I en pressemeddelelse, der blev udsendt onsdag fra Skatteministeriet, afslører Rasmus Stoklund ambitioner om at gøre elbilerne til “folkeeje”.
Elbilen var da også i 2024 danskernes fortrukne valg, når de købte bil.
– “Det er virkelig positivt, og den udvikling vil vi gerne fra politisk side understøtte, fordi elbilerne er helt afgørende for, at vi bevæger os grønnere rundt i landet,” udtaler skatteministeren i pressemeddelelsen og tilføjer:
– “Vi skal gå fra, at elbilen er danskernes foretrukne bilvalg til at gøre elbilen til folkeeje. Det skridt, håber jeg, vi kan tage, ved at incitamenterne til at købe elbil for danskerne fortsat er til stede – og ved at især de billigere elbiler forbliver billige”.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Vismænd: Afgifter på elbiler kan hurtigere “normaliseres”
Men den ambition kan blive punkteret. For er der nogen, som de folkevalgte på Christiansborg læner sig op ad, så er der vismændene. Og her vil Rasmus Stoklund møde modstand.
Lars Gårn Hansen, der er miljøøkonomisk vismand og professor på Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet, sagde nemlig i et interview med Altinget midt i januar, at salget af elbiler i Danmark går så godt, at afgifterne på elbiler kan hæves tidligere end planlagt.
– “Det gør det muligt, at man hurtigere end planlagt vender tilbage til ensartede afgifter på el- og fossilbiler,” sagde vismanden og tilføjede:
– “Når det viser sig, at man kan nå målet ved brug af mindre skatterabatter, end man troede, tilsiger det, at man retter instrumentet til”.
Det argument preller indtil videre af på Rasmus Stoklund.
Jyder i overhalingsbanen
I pressemeddelelsen skriver Skatteministeriet blandt andet: “Det er bilister i hele landet, der i stor stil har valgt at få en elbil i garagen i løbet af året, men særligt de jyske kommuner har givet resten af landets kommuner baghjul.
Nye tal fra Skatteministeriet viser nemlig, at på top ti-listen over kommuner med det højeste salg af elbiler i 2024 er hele otte jyske kommuner repræsenteret sammen med en kommune fra hovedstadsområdet og en kommune på Fyn. Aarhus topper listen”.
– “Tallene taler jo deres eget tydelige og glædelige sprog, ” udtaler skatteministeren og fortsætter:
– “Regeringen er meget optaget af, at vi skal fremme den grønne transport med blandt andet flere rene elbiler på de danske veje. Vi skal sikre, at elbilerne bliver endnu mere populære på tværs af hele landet”.
Annonce
Hvis du indtaster din nummerplade NETOP NU, så kan du lynhurtigt se, om DU også kan spare op mod 3.000 kr. på bilforsikringen
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald.
Alle skal have råd til en elbil
Skatteministeren vil senere på året indkalde Folketingets partier til drøftelser om, hvordan bilafgifterne bedst muligt indrettes, så de understøtter den grønne udvikling med flere rene elbiler på de danske veje.
– “Jeg er optaget af, at en elbil ikke er forbeholdt danskere med høje indkomster – men at helt almindelige danskere også har råd til at købe en elbil. Og jeg ser ikke for mig, at elbilerne skal være markant dyrere. Men vi kommer til at se på, hvordan vi kan indrette de forskellige bilafgifter”.
Skatteministeriets nye tal viser også, at i tyve af landets kommuner er tilgangen af elbiler i 2024 steget med over 100 procent sammenlignet med 2023. 14 af de kommuner er jyske. I Lemvig er salget af elbiler steget med 146 procent set i forhold til 2023.
Men det har aldrig været billigere at købe, eje og køre i en elbil, end det var i 2024. Det viser en analyse fra Bilbasen og Spar Nord. Totalomkostningerne ved at købe og eje en elbil faldt 13 procent i 2024.
Samtidig er forskellen på omkostningerne ved at eje en fossilbil og en elbil blevet større – til elbilens fordel.
Mere til historien
Også for brugte elbiler er de samlede omkostninger for køb og drift faldet. Nu koster det ifølge Bilbasen og Spar Nords beregninger 1,85 kroner per kilometer at købe og have en brugt elbil.