Adobe under anklage: Bondefanger kunderne i abonnementer
Kæmpegebyrer og uigennemskuelige betingelser. Adobe reagerer kun kortfattet på kritikken.

Adobes abonnementsmodel møder kritik fra danske forbrugere. Bondefangeri, lyder kritikken.
Adobe, kendt for programmer som Photoshop, Premiere og Acrobat Reader, er blevet mødt af kritik fra flere danske forbrugere. De oplever, at selskabets abonnementsmodel er svær at gennemskue og opsige, skriver DR.
Forbrugerne fortæller til DR Nyheder, at de føler sig snydt af Adobes prisstruktur. Det skyldes primært, at det ikke er tydeligt, at abonnementet automatisk fornyes efter et år, og at der er et gebyr for at opsige det før tid.
Hvis man overser disse informationer, som er placeret på Adobes amerikanske hjemmeside, kan det koste op til 2888 kroner at opsige abonnementet. Prisen er afhængig af, hvor i perioden, at abonnementet opsiges.
FORBRUGEREKSEMPEL: Iben Rossell føler sig snydt af Adobe. Hun tegnede et årsabonnement til 160 kroner om måneden på Adobe After Effects. Da de ville opsige efter få måneder, krævede Adobe et gebyr, der gjorde det urentabelt. Derfor fortsatte de abonnementet. Efter et år ville hun igen opsige, men blev mødt af et gebyr på 600 kroner, da abonnementet var blevet automatisk fornyet. Kilde: DR.
Kan være i strid med dansk lovgivning
Ifølge Jan Trzaskowski, professor i it- og markedsføringsret ved Aalborg Universitet, kan Adobes fremgangsmåde være i strid med dansk lovgivning, skriver DR.
Han mener, at manglende information om opsigelse kan betragtes som ”vildledende markedsføring”, og at opkrævning af gebyrer kan være i strid med markedsføringsloven.
Om det reelt er ulovligt, påpeger han dog, er op til domstolene at afgøre.
Adobe er blevet forelagt kritikken, men har blot svaret, at de er forpligtet til at overholde gældende love.
Har du oplevet noget lignende så skriv gerne en kommentar herunder.
Mangler du som 1000-vis af andre viden om den nye teknologi? Modtag et overblik i indbakken 4 gange om ugen. Tilmeld dig GRATIS NETOP NU.
Mere til historien
Adobe har i de senere år haft en abonnementsmodel hvor man kan leje sig adgang til firmaets tjenester via månedlig betaling fremfor at købe hvert program til fuld pris. Det er en normal forretningsmodel som også bl.a. Microsoft benytter. Dette kaldes også ”software as a service”.