Brister streamingboblen? Prisen er et problem

Prisen er for høj og indholdet for ens, lyder det i en ny undersøgelse af streamingtjenester.

fodbold tv streaming
Der er kommet MANGE streamingtjenester, og tendensen er, at priserne stiger (Illustration: MereMobil.dk / AI)

Streamingtjenesternes gyldne æra er ved at nå sin afslutning. Efter en periode med eksplosiv vækst ser det ud til, at markedet er ved at mættes.

Forbrugerne, især den yngre generation, føler, at de bruger for mange penge på streamingabonnementer, og mange har adgang til flere tjenester, end de reelt har behov for.

Dette er tendensen i en ny international undersøgelse fra konsulenthuset Simon-Kucher, der er gennemført i 12 lande, herunder Sverige og Tyskland.

Undersøgelsen viser, at væksten i antallet af streamingabonnementer er aftagende, og at forbrugerne i stigende grad er prisbevidste.

Har i gennemsnit 2,6 abonnementer på streaming

Svenske deltagere i undersøgelsen har i gennemsnit 2,6 abonnementer, hvilket er en stigning på 15 procent i forhold til 2023. Men på trods af denne stigning indikerer undersøgelsen, at markedet er ved at nå et mætningspunkt.

50 procent af de adspurgte i aldersgruppen 18 til 39 mener, at de bruger en for stor andel af deres rådighedsbeløb på streamingtjenester. 24 procent i samme aldersgruppe angiver, at de har adgang til flere streamingtjenester, end de reelt bruger.

Forbrugerne prioriterer et bredt udvalg af indhold, når de vælger streamingtjenester. Prisen er dog den afgørende faktor, når et abonnement opsiges.

TEMA: I vores team ”Pirateri i Danmark” peger pirater, som vi har været i forbindelse med, på, at pris og indhold er en afgørende faktor for at fravælge betaling og i stedet skaffe sig indholdet på ulovlig vis.

Er ikke forskellige nok

Streamingtjenesterne står over for en udfordring med at differentiere sig fra konkurrenterne. Forbrugerne oplever ofte, at streamingtjenesterne er ensartede, både med hensyn til pris og indhold.

For at imødekomme disse udfordringer anbefaler Simon-Kucher streamingudbyderne at tilpasse deres udbud til de aktuelle forbrugertrends. Dette indebærer at tilbyde et varieret indhold, der appellerer til forskellige målgrupper, samt at imødekomme prisfølsomme forbrugere.

Mere til historien

Blandt de mulige løsninger er gratis prøveperioder, målrettet kommunikation om indhold og abonnementsordninger med reklamer til en reduceret pris.

Bedste projektor til prisen? Jeg har prøvet 3 budget-projektorer

Drømmer du om en hjemmebiograf, men synes det er for dyrt og besværligt? Her er løsningen.

(mere…)
Til sommer bliver det igen dyrere at se tv

Udover de sædvanlige prisstigninger så kommer der nu en ekstra udgift på toppen.

(mere…)
Kong Frederiks første nytårstale gav stigning i streaming

Næsten 50 procent flere fulgte med, da Kong Frederik X holdt sin første nytårstale sammenlignet med Dronning Margrethes tale året før.

(mere…)
5 gode grunde til at undgå apps på dit smart-tv

GUIDE: Dit smart-tv er slet ikke så smart, som du tror. Her er 5 grunde til, at fravælge apps på selve tv-skærmen.

(mere…)
Tronskiftet slog streamingrekord

Tronskiftet den 14. januar 2024 var årets største streamingbegivenhed hos et af teleselskaberne.

(mere…)
Dansk musik hitter – se listen her

TOP 10: Her er de mest populære sange i 2024 fra en af de store danske tjenester.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
2 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram