Brister streamingboblen? Prisen er et problem

Prisen er for høj og indholdet for ens, lyder det i en ny undersøgelse af streamingtjenester.

fodbold tv streaming
Der er kommet MANGE streamingtjenester, og tendensen er, at priserne stiger (Illustration: MereMobil.dk / AI)

Streamingtjenesternes gyldne æra er ved at nå sin afslutning. Efter en periode med eksplosiv vækst ser det ud til, at markedet er ved at mættes.

Forbrugerne, især den yngre generation, føler, at de bruger for mange penge på streamingabonnementer, og mange har adgang til flere tjenester, end de reelt har behov for.

Dette er tendensen i en ny international undersøgelse fra konsulenthuset Simon-Kucher, der er gennemført i 12 lande, herunder Sverige og Tyskland.

Undersøgelsen viser, at væksten i antallet af streamingabonnementer er aftagende, og at forbrugerne i stigende grad er prisbevidste.

Har i gennemsnit 2,6 abonnementer på streaming

Svenske deltagere i undersøgelsen har i gennemsnit 2,6 abonnementer, hvilket er en stigning på 15 procent i forhold til 2023. Men på trods af denne stigning indikerer undersøgelsen, at markedet er ved at nå et mætningspunkt.

50 procent af de adspurgte i aldersgruppen 18 til 39 mener, at de bruger en for stor andel af deres rådighedsbeløb på streamingtjenester. 24 procent i samme aldersgruppe angiver, at de har adgang til flere streamingtjenester, end de reelt bruger.

Forbrugerne prioriterer et bredt udvalg af indhold, når de vælger streamingtjenester. Prisen er dog den afgørende faktor, når et abonnement opsiges.

TEMA: I vores team ”Pirateri i Danmark” peger pirater, som vi har været i forbindelse med, på, at pris og indhold er en afgørende faktor for at fravælge betaling og i stedet skaffe sig indholdet på ulovlig vis.

Er ikke forskellige nok

Streamingtjenesterne står over for en udfordring med at differentiere sig fra konkurrenterne. Forbrugerne oplever ofte, at streamingtjenesterne er ensartede, både med hensyn til pris og indhold.

For at imødekomme disse udfordringer anbefaler Simon-Kucher streamingudbyderne at tilpasse deres udbud til de aktuelle forbrugertrends. Dette indebærer at tilbyde et varieret indhold, der appellerer til forskellige målgrupper, samt at imødekomme prisfølsomme forbrugere.

Mere til historien

Blandt de mulige løsninger er gratis prøveperioder, målrettet kommunikation om indhold og abonnementsordninger med reklamer til en reduceret pris.

Netflix-hit kommer i biografen

Den populære Netflix-film ”Kpop Demon Hunters” er blevet en kæmpe succes og nu klar til biografen – dog i yderst begrænset omfang. 

(mere…)
Viaplay tilbyder rabat til studerende

For første gang kan studerende nu få rabat på Viaplay. Det er dog ikke alle uddannelser, det gælder for.

(mere…)
HBO Max vil slå hårdere ned på kontodeling

Snart vil HBO Max stramme op over for brugere, der deler deres konto med andre.

(mere…)
Dansk fodboldstreaming er et kæmpe stort kaos

Er det rimeligt, at fans af dansk fodbold skal betale for 4-5 tjenester for at følge deres klub?

(mere…)
Spotify hæver prisen – IGEN!

Det bliver atter dyrere at have abonnement på Spotify. Se priserne på Spotify her.

(mere…)
Prisvenligt Chromecast-alternativ kan købes nu

Thomsons nye HDMI-dongle er landet i et par danske butikker og et godt alternativ til den oprindelige Google Chromecast.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
2 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram