Brister streamingboblen? Prisen er et problem
Prisen er for høj og indholdet for ens, lyder det i en ny undersøgelse af streamingtjenester.
Streamingtjenesternes gyldne æra er ved at nå sin afslutning. Efter en periode med eksplosiv vækst ser det ud til, at markedet er ved at mættes.
Forbrugerne, især den yngre generation, føler, at de bruger for mange penge på streamingabonnementer, og mange har adgang til flere tjenester, end de reelt har behov for.
Dette er tendensen i en ny international undersøgelse fra konsulenthuset Simon-Kucher, der er gennemført i 12 lande, herunder Sverige og Tyskland.
Undersøgelsen viser, at væksten i antallet af streamingabonnementer er aftagende, og at forbrugerne i stigende grad er prisbevidste.
Har i gennemsnit 2,6 abonnementer på streaming
Svenske deltagere i undersøgelsen har i gennemsnit 2,6 abonnementer, hvilket er en stigning på 15 procent i forhold til 2023. Men på trods af denne stigning indikerer undersøgelsen, at markedet er ved at nå et mætningspunkt.
50 procent af de adspurgte i aldersgruppen 18 til 39 mener, at de bruger en for stor andel af deres rådighedsbeløb på streamingtjenester. 24 procent i samme aldersgruppe angiver, at de har adgang til flere streamingtjenester, end de reelt bruger.
Forbrugerne prioriterer et bredt udvalg af indhold, når de vælger streamingtjenester. Prisen er dog den afgørende faktor, når et abonnement opsiges.
TEMA: I vores team ”Pirateri i Danmark” peger pirater, som vi har været i forbindelse med, på, at pris og indhold er en afgørende faktor for at fravælge betaling og i stedet skaffe sig indholdet på ulovlig vis.
Er ikke forskellige nok
Streamingtjenesterne står over for en udfordring med at differentiere sig fra konkurrenterne. Forbrugerne oplever ofte, at streamingtjenesterne er ensartede, både med hensyn til pris og indhold.
For at imødekomme disse udfordringer anbefaler Simon-Kucher streamingudbyderne at tilpasse deres udbud til de aktuelle forbrugertrends. Dette indebærer at tilbyde et varieret indhold, der appellerer til forskellige målgrupper, samt at imødekomme prisfølsomme forbrugere.
Mere til historien
Blandt de mulige løsninger er gratis prøveperioder, målrettet kommunikation om indhold og abonnementsordninger med reklamer til en reduceret pris.