Elbilen lider i kulden
Vinteren har ramt Danmark og det koster på rækkevidden.
Sneen daler over det danske land og termometeret viser grader under frysepunktet.
Det gør også, at elbilen kan få det sværere.
Når det bliver koldt, så bliver rækkevidden nemlig kortere. Og jo koldere det bliver jo kortere bliver rækkevidden.
En tommelfingerregel er, at hver grad under 20 grader tager 1 procent af rækkevidden. Jo mere du så varmer sæder, kabine og rat – jo mere strøm tager det også.
LÆS MERE: Bilejere ønsker nem reparation af elbiler
Det tager desuden også længere tid at oplade elbilen i det kolde vejr.
Annonce
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring
Indtast din nummerplade og se prisen på 30 sek – gratis!
Du får svaret med det samme. Ingen salgsopkald.
Kræver gode dæk til vejret
Elbiler er tungere end benzin og dieselbiler, samt oftest baghjulstrunke. Derfor kræver det også, at man har dæk på, som passer til vejret. Ligesom også fælgene skal være godkendt til bilens vægt og dækkene ligeså.
Det er en god idé at have noget ”de-freezer” med i bilen, da opladedæksel, stik, døre og andet kan fryse til. Dog hjælper det ikke på dørene, hvis man har en de-freezer inde i bilen.
De fleste elbilsejere kan også sørge for, at kabinen er varmet op til en forudbestemt temperatur. Det gør, at du kan komme ud til en varm bil, hvor isen er smeltet af ruderne.
Har du din bil sat til ladning, så går dette ikke ud over strømforbruget – men det gør det, hvis bilen ikke er sat til ladning.
I det kolde vejr er der også mindre af bilens regenerering, da der simpelthen opsamles mindre energi ved opbremsninger på en kold bil end på en varm bil.
HØR PODCASTEPISODEN: Er en dyr opdatering til Tesla en gevinst ved brugtsalg?
Mere til historien
Det kan koste en bøde på 1.000-1.500 kroner, hvis du kører med begrænset udsyn. Er du rigtig uheldig kan du risikere en frakendelse af kørekortet. Du skal kunne se ud af ruderne. Mens også sidespejle, lygter og nummerplade også skal være fri for is og sne.