Bluesky på kant med EU-regler
Det sociale medie Bluesky fortsætter sin himmelflugt, både med medlemmer og mod skrappere EU-regler.
Over de seneste to uger har vi på MereMobil.dk kunnet fortælle om det sociale medie Bluesky og deres medlemstal. I midten af november rundede de 15 millioner brugere, og under en uge senere var det 20 millioner.
I skrivende stund ligger det på 22,5 millioner brugere, men det er ikke det vigtige i artiklen.
Ifølge The Verge er Bluesky nemlig på kanten af nogle EU-regler, nemlig de såkaldte Digital Services Act (DSA).
I DSA er det påkrævet, at alle platforme i EU skal have en dedikeret side, hvor antallet af brugere i EU skal fremgå, og ligeledes hvor de er juridisk etableret.
Som det er nu, er det ikke tilfældet for Bluesky endnu, og dermed kan de betragtes som værende ikke-overholdende.
Ingen konsekvenser for nu
Da Bluesky har færre end 45 millioner brugere, er Bluesky endnu ikke store nok til at gå under kategorien som en meget stor onlineplatform.
Det betyder også, at Bluesky for nu slipper for konsekvenser, men i takt med det stigende medlemstal går der nok ikke længe, før de falder under den kategori.
Det oplyses også, at EU-kommissionen endnu ikke har taget kontakt til Bluesky, mens The Verge har forsøgt at få en kommentar fra Bluesky, hvilket dog ikke er lykkedes.
LÆS MERE: Messenger får HD-video og AI-nyheder
Mere til historien
Den nuværende succes med Bluesky kan tilskrives en stigende utilfredshed med mediet X samt et større fokus på privatliv med Bluesky.