Straftold på elbiler: Tesla slipper billigst
De nye toldsatser fra EU er blevet justeret. Du kan her se toldsatserne, som for særligt Teslas er faldet.
I sommer blev der foreslået en ekstra straftold på elbiler produceret i Kina. Men disse satser er allerede blevet justeret, og især Tesla kan se frem til en lavere straftold end først annonceret.
Oprindeligt var straftolden for Tesla sat til 20,8 procent, men den er nu reduceret til kun 9 procent.
Det betyder, at Tesla fremover kun vil blive pålagt 9 procent ekstra straftold på de kinesisk-producerede Model 3-biler, der eksporteres til EU.. Det skriver AutobranchenDanmark.dk.
Det er tydeligt, at de producenter som har samarbejdet med EU, har fået en lavere straftold end dem som ikke har samarbejdet.
Toldsatserne for de øvrige ser således ud
- BYD: 17 procent i stedet for 17,4 procent
- Geely (Volvo, Polestar m.m): 19,3 procent i stedet for 19,9 procent
- SAIC (MG, Maxus m.m.): 36,3 procent i stedet for 37,6 procent
- Alle andre samarbejdsproducenter: 21,3 procent i stedet for 20,8 procent
- Alle andre ikke-samarbejdsproducenter: 36,3 procent i stedet for 37,6 procent.
Meldingen er, at satserne kan ændres igen.
LÆS MERE: Kina og EU i dialog om importtold på elbiler
Men det er altså for nuværende kun Teslas ændring, som virkelig mærkes. Tesla havde anmodet om en individuel behandling af deres sats for straftolden – og det er altså den, som nu gør de er faldet til 9 procent. Det skriver Reuters.
Den nye toldafgift for Tesla træder i kraft senest den 31. oktober og skal godkendes af EU’s medlemslande.
Toldsatserne er baseret på, hvor meget statsstøtte EU-Kommissionen mener, at hvert mærke har fået.
Tilbage i juni besøgte EU-embedsmænd Teslas fabrik i Shanghai, hvor det kom frem, at Tesla har nydt godt af kinesiske statstilskud i form af primært batterier til underpris, men også billig jord og tilskud til eksportører.
Alle producenterne kan glæde sig over, at de tidligst skal betale den midlertidige told, når den endeligt træder i kraft i slutningen af oktober.
Samtidig har Kommissionen meldt ud, at den ikke planlægger at pålægge told med bagudrettet effekt, hvilket ellers var en mulighed. Undersøgelsen har ikke vist, at der er juridisk grundlag for det. Hvilket ellers tidligere har været meldt ud var en mulighed.
Andre producenter giver konkurrence med tilbud…
Flere af de øvrige producenter, som altså ikke får elbilerne produceret i Kina. Har sommeren over været klar med rigtig skarpe tilbud.
- Kia dumper prisen på Kia EV6 GT
- Kia klar med skarp pris: Nedsættes 100.000 kroner
- Kia rydder op – prisen sættes ned på EV6
- Hyundai sætter prisen ned på Ioniq 6
- MG sænker prisen på to MG4 Electric-modeller
Denne bil er fyldt med hi-tech
Mere til historien
Straftolden er blevet en realitet efter, at EU har konkluderet, at europæiske bilproducenter står over for en ”trussel om skade” mere end en faktisk skade.
Læs også:
Slipper Volvo uden om ny straftold?
Polestar flytter produktionen væk fra Kina
BYD vil undgå EU-told – flytter en del af produktionen