Hvor længe holder batteriet i en elbil? Her er svaret!
Levetiden i elbilsbatterier er blevet kortlagt i en omfattende undersøgelse på tværs af 6.300 elbiler. Her er resultatet.

Batterierne i elbiler er den dyreste og nok også vigtigste del. Derfor stiller mange elbilskøbere sig selv spørgsmålet: Hvor mange år holder batteriet i en elbil?
Sælgere vil komme med ‘fluffy’ og ukonkrete svar, som du ikke kan bruge til noget, men nu hjælper en ny stor undersøgelse af elbilsbatterier køberne på vej.
VIDEOGUIDE: Alt det som elbilssælgeren ikke fortæller dig
Undersøgelsen er foretaget af Geotab, som er en canadisk analyse- og techvirksomhed. De har analyseret data fra 6.300 elbilsbatterier, skriver Illustreret Videnskab.
Dataene viser, at elbilens batteri nedbrydes med 2,3 procent hvert år. Målingen er et gennemsnit og dækker data på tværs af alle biler i undersøgelsen. Hvis klimaforholdene og opladningsmetoderne er optimale, kan tabet reduceres til 1,6 procent i gennemsnit.
I gennemsnit holder batteriet i en elbil hen mod 15 år, hvor det vil nå ned på 70 procents kapacitet, lyder det fra Geotab.
Batteriets kapacitet nedbrydes i en S-kurve. I starten ses en stor reduktion i kapaciteten. Derefter en mere lineær nedbrydning indtil batteriet hen mod slutningen af levetiden dykker i kapacitet.
Nedbrydningen ses i denne form hos blandt andet Tesla Model S og Nissan Leaf.
LÆS MERE: Markedet svømmer i brugte elbiler
🚘 Her finder du et kæmpeudvalg af pærer, olier, bilpleje og alt du har behov for til din bil. Tjek udvalget af biltilbehør og priserne her Annoncelink Bemærk! Der er dag-til-dag levering og 365 dage returret.
Hurtigopladning skader elbilens batteri
Hvis du holder af din elbils batteri, så skal du så vidt muligt undgå hurtigopladning. Ifølge Geotabs undersøgelse har de mange kilowatt og deraf følgende høje temperaturer en negativ indflydelse.
Blandt undersøgelsens 6.300 biler er det klart, at batteriet i elbiler, som aldrig er blevet hurtigopladet, nedbrydes langsommere.
I elbiler kan det indstilles, hvilken maksimalkapacitet du ønsker bilen bliver opladet til. I f.eks. Polestar 2, som du kan se mere om i denne video, er anbefalingen kun at oplade til 90 procent.
Geotab siger i deres undersøgelse, at de anbefaler at batteriet holdes mellem 20 og 80 procent, så vidt muligt.
Vi har tidligere beskrevet, at særligt kinesiske elbilsproducenter udsteder lange garantiperioder, hvilket måske kan give en kommende elbilsejer mere ro i maven, særligt i forhold til hvor længe batteriet i en elbil holder.
Nogle giver en batterigaranti på op mod 10 år. Læs mere om dette her.
GÅ IKKE GLIP AF FREMTIDEN ⚡️
Tech-verdenen bevæger sig hurtigt. Vi samler de vigtigste nyheder, så du altid er foran – leveret direkte i din indbakke 4 gange om ugen.
Hold mig opdateret (gratis)
… når din elbil driller
Mere til historien
Lige nu er batteriteknologien i elbiler litium-ion, men der arbejdes på andre løsninger som såkaldte solid-state-batterier, hvor holdbarheden kan være over 30 år. Vi har dog endnu ikke set teknologien på markedet.
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

