Fra 10 til 80 procent på 14 minutter
Hurtigopladning til elbiler er i hastig udvikling. Elbilsproducenterne kæmper om at overgå hinanden.
En ny dataanalyse af over 6.000 batterier til elbiler viser, at det nok er en god idé at undgå lynopladning, hvis batteriet skal bevare sin kapacitet i mange år. Ikke desto mindre sker der lige nu meget med netop opladningen af elbiler.
Senest har analysefirmaet P3 foretaget en uafhængig test af Lotus Emeya, hvor man kunne oplade batteriet fra 10 til 80 procent på 14 minutter. Det skete med en 400 kW lynlader, skriver Illustreret Videnskab.
Testen viste, at Lotus Emeya dermed kunne få strøm til 600 kilometer på denne meget korte tid.
🚘 Her finder du et kæmpeudvalg af pærer, olier, bilpleje og alt du har behov for til din bil. Tjek udvalget af biltilbehør og priserne her Annoncelink Bemærk! Der er dag-til-dag levering og 365 dage returret.
800 volts opladning næste år
Hos Polestar offentliggjorde de tidligere på året, at Polestar 5, som kommer i 2025, kan oplades fra 10-80 procent på bare 10 minutter. Det sker med 800 volts teknologi.
Xpeng er endnu vildere. Her arbejdes der med et 1.000-voltssystem og op til 800 kW opladning. Det svarer til, ifølge Xpeng, at du for hvert sekund kan oplade til én kilometers kørsel.
Mange elbilsejere ønsker sig så lang rækkevidde på elbilen som muligt, f.eks. 1.000 kilometer, men det er ikke den rigtige vej at gå, lyder det fra Polestar.
– “Det er ikke det rigtige problem, man adresserer ved at give en længere rækkevidde. Det, som hæmmer ved de store batterier, er, hvor lang tid det tager at oplade dem,” fortalte Steffen Nederby Høj, produktansvarlig hos Polestar Danmark, i maj til MereMobil.dk.
Han mener, at det næste store væddeløb i elbilsbranchen bliver at nedbringe opladningstiden, og det er netop det ræs, vi ser lige nu.
LÆS MERE: Større batterier i elbiler er meningsløst
Udfordringen ved hurtigopladning af den nye type er, at man skal finde en oplader med f.eks. 400 kW, hvilket ikke er så let endda.
Dette er bare en SKØN miniSUV
Mere til historien
Det skal med, at Lotus Emeya kom til Europa i marts. Prisen er, ifølge Illustreret Videnskab, 1.110.100 kroner.