Fra 10 til 80 procent på 14 minutter

Hurtigopladning til elbiler er i hastig udvikling. Elbilsproducenterne kæmper om at overgå hinanden.

Lotus Emeya
Lotus Emeya kan nå 100 km/t på 2,8 sekunder (Foto: Lotus)

En ny dataanalyse af over 6.000 batterier til elbiler viser, at det nok er en god idé at undgå lynopladning, hvis batteriet skal bevare sin kapacitet i mange år. Ikke desto mindre sker der lige nu meget med netop opladningen af elbiler.

Senest har analysefirmaet P3 foretaget en uafhængig test af Lotus Emeya, hvor man kunne oplade batteriet fra 10 til 80 procent på 14 minutter. Det skete med en 400 kW lynlader, skriver Illustreret Videnskab.

Testen viste, at Lotus Emeya dermed kunne få strøm til 600 kilometer på denne meget korte tid.

🚘 Her finder du et kæmpeudvalg af pærer, olier, bilpleje og alt du har behov for til din bil. Tjek udvalget af biltilbehør og priserne her Annoncelink Bemærk! Der er dag-til-dag levering og 365 dage returret.

800 volts opladning næste år

Hos Polestar offentliggjorde de tidligere på året, at Polestar 5, som kommer i 2025, kan oplades fra 10-80 procent på bare 10 minutter. Det sker med 800 volts teknologi.

Xpeng er endnu vildere. Her arbejdes der med et 1.000-voltssystem og op til 800 kW opladning. Det svarer til, ifølge Xpeng, at du for hvert sekund kan oplade til én kilometers kørsel.

Mange elbilsejere ønsker sig så lang rækkevidde på elbilen som muligt, f.eks. 1.000 kilometer, men det er ikke den rigtige vej at gå, lyder det fra Polestar.

– “Det er ikke det rigtige problem, man adresserer ved at give en længere rækkevidde. Det, som hæmmer ved de store batterier, er, hvor lang tid det tager at oplade dem,” fortalte Steffen Nederby Høj, produktansvarlig hos Polestar Danmark, i maj til MereMobil.dk.

Han mener, at det næste store væddeløb i elbilsbranchen bliver at nedbringe opladningstiden, og det er netop det ræs, vi ser lige nu.

LÆS MERE: Større batterier i elbiler er meningsløst

Udfordringen ved hurtigopladning af den nye type er, at man skal finde en oplader med f.eks. 400 kW, hvilket ikke er så let endda.

Dette er bare en SKØN miniSUV

Se flere techvideoer på dansk – følg gratis vores YouTube kanal

Mere til historien

Det skal med, at Lotus Emeya kom til Europa i marts. Prisen er, ifølge Illustreret Videnskab, 1.110.100 kroner.

Hyundai teaser ny el-crossover – Ioniq 4

En ny Hyundai-model er måske på vej inden så længe - rygterne svirrer om, at det kan være en Ioniq 4.

(mere…)
Er varmepumpen i en elbil vigtig?

GUIDE: En varmepumpe giver ikke kun varme i kabinen. De er også længere rækkevidde at hente.

(mere…)
I dag skal du tjekke dette ☀️

Det kan koste dig dyrt, hvis du ikke tjekker p-skiven i dag.

(mere…)
3 årsager til at elbilerne sender benzin og diesel på museum

Når en ny bil med udstødningsrør anskaffes, vil det kræve en forklaring på, hvorfor en elbil ikke er valgt. Det siger en ekspert.

(mere…)
De første officielle billeder af Elroq RS

Skoda har verdenspremiere på deres nye Elroq RS-model i næste uge. Allerede nu er de klar med billeder af den.

(mere…)
Importør: Tesla-priserne falder

Det er risikalt at have importerede Teslaer stående, da priserne falder, lyder det fra en importør.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram