Ferie sydpå? Det koster det i en elbil, benzinbil og dieselbil
Ny analyse fra Spar Nord og Bilbasen viser, hvor mange penge man sparer ved at køre afsted i en elbil fremfor en benzin- eller dieselbil.
Danskerne er futtet afsted på ferie i biler pakket med børn og badedyr.
Og mens ferien for mange nydes under sydens sol, så kan nogle snuppe en ekstra is eller to i varmen. Det er dem, som allerede har skiftet fossilbilen ud med en elbil.
261.474 elbiler med et nogenlunde tilsvarende antal elbilister bag rattet kan nemlig med friske udregninger fra Spar Nord og Bilbasen hygge sig med, at en ferie i elbil er klart billigst.
Eksempler på ferier i elbiler
En klassisk kør-selv-ferie for danskerne går til Gardasøen i Italien. Med startdestination i Aarhus koster turen frem og tilbage cirka 13.134 kroner i en benzinbil, mens det i en dieselbil koster 12.943 kroner. Tilsvarende koster turen 9.066 kroner i en elbil, hvilket er omtrent 4.000 kroner billigere.
Går turen fra København til den franske riviera koster det i benzinbil cirka 15.536 kroner og 15.321 kroner i en dieselbil. Elbilsejerne kan gøre det næsten 4.500 kroner billigere og lander ifølge beregningerne på cirka 10.962 kroner.
Undersøgelsen viser også, at det for ejerne af både benzin- og dieselbiler generelt er blevet dyrere at køre på ferie i år sammenlignet med 2023. Omvendt kan elbilsejerne glæde sig over, at det er blevet billigere.
Det er blevet dyrere
Sammenligner man priserne i 2024 med priserne sidste år, så koster en køretur fra Aarhus til Istrien i Kroatien i år 14.781 kroner i en benzinbil og 14.567 kroner i en dieselbil, hvilket er en stigning på henholdsvis 1.838 kroner og 1.958 kroner.
Anderledes ser det ud for en elbil, hvor en tilsvarende køretur i 2024 koster 10.233 kroner til sammenligning med 10.669 kroner i 2023.
– “Derudover er en væsentlig del af totalomkostningerne ved kør-selv-ferien opladning af bilen, og her er der gode muligheder for at oplade til fornuftige priser sammenlignet med især lynladningspriserne i Danmark. Det skyldes, at der i øjeblikket er en priskrig i gang mellem de store udbydere af lynladning i Europa, forklarer Jan Lang fra Bilbasen.
Han tilføjer, at det dog er vigtigt, at man benytter sig af de store aktører, der har gennemsigtige priser, og samtidig undlader tilfældig lynladning, hvor priserne varierer, og kan risikere at betale markant overpris.
Spar Nord og Bilbasen oplyser, at der i beregningerne af TCO (Total Cost of Ownership) blandt andet er taget udgangspunkt i de 10 mest solgte nye biler og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark fra januar til og med maj 2024.
🚘 Her finder du et kæmpeudvalg af pærer, olier, bilpleje og alt du har behov for til din bil. Tjek udvalget af biltilbehør og priserne her Annoncelink Bemærk! Der er dag-til-dag levering og 365 dage returret.
79 procent flere elbiler
Ved udgangen af juni fandtes der i Danmark 261.474 elbiler, hvilket er 79 procent flere end i juni 2023. Det skriver interesseorganisationen Mobility Denmark i en pressemeddelelse.
Samtidig konstaterer Mobility Denmark, at antallet af offentligt tilgængelige ladepunkter i Danmark i samme periode er vokset til 23.895.
Således er antallet af ladepunkter vokset mere end elbilbestanden, og det betyder, at færre elbiler skal deles om hvert ladepunkt. Ergo vil der i snit være kortere ventetid ved ladestanderne.
Det er ikke uden betydning, hvis man vælger at holde sin ferie Danmark.
Her er elbilen du skal prøvekøre
Mere til historien
Har du planlagt kør-selv-ferie i elbil, så kan du få nogle gode råd her