Kina og EU i dialog om importtold på elbiler

EU-Kommissionen har varslet straftold på elbiler, der er produceret i Kina. Nu er Kina og EU i dialog. Ændrer det sig?

MG4 XPower får på mandag sænket prisen med 25.000 kroner (Foto: MG Danmark)
MG er et kinesisk bilmærke, som kan blive ramt af den varslede straftold (Foto: MG Danmark)

EU-Kommissionen har varslet, at de fra og med den 4. juli 2024 vil indføre en forhøjet importtold på op mellem 17 og 38,1 procent på biler, der produceres af selskaber, som EU mener får kinesisk statsstøtte.

Denne ”straftold” kommer oven på de 10 procents told, som der er på import af elbiler.

Efter dette blev meldt ud, så har reaktionerne fra Beijing været store. De kinesiske myndigheder har været ude med anklager om, at EU starter en ny handelskrig og ødelægger skiftet til den grønnere omstilling. Ligesom de truede med at indføre straftold på svinekød og andre produkter fra EU-lande.

LÆS MERE: Kinesiske elbiler slår de europæiske rivaler på garantien – men …

I weekenden kom det så frem, at Kina og EU var gået i dialog om sagen.

Både Kinas handelsministerium og Tysklands økonomiminister, Robert Habeck, har bekræftet, at der skal indledes forhandlinger om tolden. 

-“Dette er nyt og overraskende, fordi det ikke har været muligt at indgå en konkret forhandlingstidsplan i de sidste par uger,” har Robert Habeck sagt under sit besøg i Kina i disse dage, det skriver Finans.

Hvad det præcis ender med er uvist.

LÆS MERE: Markedet svømmer i brugte elbiler

Men tolden gør sig midlertidigt gældende fra 4. juli og fire måneder frem. Hvorefter medlemslandene skal tage den endelige beslutning om indførslen af told, der typisk vil strække sig over femårig periode. 

Sikkert er det, at Kina håber at undgå straftolden på elbilerne. Mens EU frygter importen af kinesiske elbiler, ødelægger den europæiske bilindustri.

Det er spændende, hvad det ender med og hvad det ender med at gøre ved elbilsmarkedet.

Hvad gør du, når elbilen går ned?

Se flere techvideoer på dansk – følg gratis vores YouTube kanal

Mere til historien

Det er meldt ud, at biler fra producenten BYD pålægges ekstra told på 17,4 procent, mens Geely – der står bag f.eks. Volvo, Polestar og Zeekr – stiger med 20 procent. Den højeste told, 38,1 pct., får SAIC, der producerer MG og Maxus.

Læs også:
Dette er elbilen du SKAL prøvekøre

Elbilen lider i kulden

Vinteren har ramt Danmark og det koster på rækkevidden.

(mere…)
Undersøgelse afslører store prisforskelle på elbilforsikringer

OVERBLIK: Der er stor forskel på, hvad det koster at forsikre de 20 mest populære elbiler. En undersøgelse afslører vilde prisforskelle.

(mere…)
Hyundai Ioniq 9 afsløret før præsentation

Hyundai præsenterer snart deres store 7-personers SUV. Vi går her tættere på Hyundai Ioniq 9.

(mere…)
Alfa Romeo klar med dansk pris på Junior

Den er nomineret til ”Årets Bil i Europa 2025” og nu er den danske pris klar. Se hvad Alfa Romeo Junior koster.

(mere…)
Bilsalget gik frem i Skandinavien i oktober

Salget gik rigtig godt i oktober. Her er overblikket.

(mere…)
Spar mange penge: Hyundai sælger ud af lagerbiler

Du kan lige nu få store besparelser på lagermodeller af Hyundai Ioniq 5, Ioniq 5 N, Ioniq 6 og Kona Electric. Spar op til 82.000 kroner.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram