Ny Temu-sag: Manipulerer kunderne
Kritikken vælter ind over Temu. Nu anklages den kinesiske platform for at manipulere kunderne.
Kunderne på Temu manipuleres til at købe varer, som de ikke havde tænkt sig, eller dyrere varer.
Du ser en lampe til 20 kroner, men når du klikker, præsenteres du for et par alternativer, som typisk er dyrere. Det ene af alternativerne har måske en anbefaling eller en emoji påklistret. Angiveligt får det mange kunder til at købe den dyrere model.
Forbrugerrådet Tænk har sammen med andre forbrugerorganisationer i Europa klaget over fremgangsmåden hos Temu. Der er klaget til de hjemlande, som organisationerne hører under. I Danmark er det Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Fremgangsmåden er i øvrigt kendt som ”dark patterns”.
HVAD ER DARK PATTERNS: Brugergrænseflader designet til at narre brugere til at gøre ting, de ikke havde tænkt sig. De kan tage mange former, herunder Privacy Zuckering, Bait-and-switch, Confirmshaming og Misdirection. Disse teknikker manipulerer brugeradfærd og kan ofte resultere i uønskede handlinger.De er blevet kritiseret for deres uetiske brug.
Tidligere har der været advarsler mod at handle på Temu. Særligt legetøj og børneting har der i den forbindelse været fokus på.
Forbrugerrådet Tænk håber, at den fælles klage kan føre til en straf for Temu.
Temu er også kendt for at opkøbe annoncer på Googles søgetjeneste i en sådan grad, at annonceprisen for f.eks. danske webbutikker presses op i et niveau, hvor de ikke kan være med. Dette er med til at sikre endnu flere salg og større udbredelse for den kinesiske handelsplatform.
I den sammenhæng mister danske webshops meget stor omsætning.
LÆS MERE: Dette skal du IKKE købe på Temu
Mere til historien
Tænk klager også over, at Temu ikke angiver kontaktinformationer til de producenter, som sælger produkter på platformen.