Elbilsejere betaler dyrt for uigennemskuelig opladning

KOMMENTAR: Priserne for opladning af elbil i hjemmet er et stort uigennemskueligt kaos af gebyrer, leje, service og potentiel stavnsbinding.

KORT UDGAVE
Markedet for opladning af elbiler er uigennemskueligt og dyrt. Priserne for installation og "service" er høje, og det er vanskeligt at sammenligne forskellige udbydere. Der er gebyrer for alt muligt, og det kan være dyrt at skifte leverandør. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordrer elbilister til at sætte sig grundigt ind i markedet og sammenligne priser, før de indgår en aftale.
Polestar 2 elbil opladning
Efter over 1.000 kilometer i en Polestar 2 har jeg konkluderet, at en hjemmeoplader er et must, hvis ikke du vil spilde din tid på opladestationer. Desværre er priserne fuldkomne uigennemskuelige (Foto: MereMobil.dk)

Jeg har nu kørt de første over 1.000 kilometer i en elbil. Allerede nu står én ting helt klart for mig: Markedet for opladning af elbiler minder om, hvordan mobilabonnementer blev solgt for nogle år siden.

Det er total uigennemskueligt, hvor man finder den billigste løsning på opladning af elbilen i hjemmet og ude i byen.

Installations- og oprettelsesgebyrer… 3.000 kroner, hvis du lejer boksen. 5.000 kroner, hvis du køber den – nej vent! Kun hvis du har en elaftale for hele huset med udbyderen. Ellers koster det 10.000 kroner at købe boksen.

Og den der elaftale, er det så den mest fordelagtige for ens samlede forbrug? Nå ja! Så skal der også betales op til 200 kroner om måneden for leje og service af boksen.

Du kan også få elafgift-refusion fra staten, men kun hvis ladestanderen er godkendt til det. Og sjovt nok ligger prisen for leje og service ret tæt på den pris, som man får i refusion.

Tesla-ejere går glip af tusindvis af kroner

Jeg gætter på, at når elrefusionen forsvinder eller udfases, så ændrer leje- og serviceaftaleprisen sig nedad.

Jeg bliver træt – VIRKELIG TRÆT

Jeg har endnu ikke gennemsøgt hele markedet, men jeg har nu en idé om, at elbilisterne kommer til at betale ALT for meget. Ikke for strømmen, men for alt andet omkring. Særligt mystiske ordninger og gebyrer.

Lad os være ærlige. Det koster jo ikke mellem 3.000 og 10.000 kroner at montere en opladeboks plus ”service”. Hvis jeg lejer noget, så betaler jeg normalt ikke for eventuelle serviceting i lejeperioden. Derfor tænker jeg, at denne ”service” mest handler om, at udbyderen skal tjene penge – fordi de kan.

Jeg har ret godt styr på mobilabonnementer og hvor faldgruberne er, men på opladning af elbilen derhjemme, bliver jeg VIRKELIG TRÆT.

Det er virkelig uigennemskueligt. Jeg fornemmer også en vis stavnsbinding.

LÆS MERE: Nej! Du slipper ikke for værkstedet fordi du har en elbil

En mail bekræfter uigennemskueligheden for elbilsejerne

Der er netop landet en mail fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som bekræfter mine oplevelser og tanker.

De opfordrer til, at forbrugerne sætter sig grundigt ind i markedet for opladning af elbiler og kortlægger deres behov, såsom mængden af kilometer samt hvor meget man skal oplade hjemme og ude. Man gør også klogt i at tjekke for aktuelle kampagner og tilbud fra udbyderne.

– ”Hvis man ønsker at skifte leverandør, kan det let komme til at koste flere tusinde kroner, fordi den gamle ladestander ofte skal tages ned, og en ny sættes op. Netop denne engangsudgift er med til at fastholde mange elbilister i ufordelagtige aftaler,” udtaler kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Enemærke.

Hvad tænker du? Del gerne dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.

LÆS MERE: Tesla-ejere risikerer at havne i denne opladefælde

VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.


Mere til historien

Det kan godt være, at opladning af elbilen via en opladestander i hjemmet er uigennemskueligt, men jeg har endnu ikke inkluderet ”udeopladning” i ligningen. Jeg kan afsløre, at det IKKE bliver lettere.

Volvo leverer igen biler efter fejlramt software

Volvo EX40 og EC40 har i en periode ikke kunnet udleveres til kunderne på grund af en kritisk softwarefejl.

(mere…)
Mine tanker om elbiler – og besøg hos Polestar

PODCAST: Lyt med når jeg fortæller om mine oplevelser med elbiler. Jeg taler også med Polestar om fremtiden inden for opladning og rækkevidde.

(mere…)
Ny Xpeng G6 klar til danske bilkøbere

Det er snart muligt at prøvekøre den nye Xpeng G6 hos de fire Xpeng Experience Centers i Danmark.

(mere…)
Elon Musk bekræfter udskydelse af Tesla Robotaxi

KORT NYT: Den forventede Tesla Robotaxi skulle være annonceret i august, men udskydes nu.

(mere…)
Ladestandere på vej hos flere dagligvarebutikker

Det bliver nemmere at oplade, mens man handler. Dagrofa og Norlys har indgået aftale om ladestandere.

(mere…)
Geely klar med et bedre batteri til elbilen

Solid state batterier er den hellige gral, men indtil de bliver en realitet har Geely et ”overgangsbatteri” klar.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
5 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram