Ekspert: Elbiler ruster og skaber udfordringer

Elbiler ruster mindst lige så meget som fossilbiler, men elbilejerne tøver.

en elbil
Elbiler fra blandt andet Kina er ikke bygget til vores breddegrader og ruster, hvis der ikke efterbehandles med et rustbeskyttende produkt, siger ekspert. Her er det kinesiske Hongqis luksus SUV E-HS9. (Foto: Hongqi/PR)

– “Elbiler giver de største udfordringer og volder problemer.”

Det siger Jan Helbo, som er seniorspecialist hos Teknologisk Institut. Det er således en mand der ved, hvad han taler om.

Han uddyber problematikken og siger, at elbiler er tidsrøvere på rustbeskyttelsescentrene.

TJEK nu om du betaler du for meget for din BILFORSIKRING. Her får du et tilbud med få kliks Annoncelink

At det tager ekstra tid, at rustbeskytte en elbil, er fordi de mange højvolt-ledninger og batteriventilationer skal dækkes grundigt af. Og ofte er vanskelige at komme til.

Derfor er flere rustbeskyttelsescentre begyndt at tage ekstra betaling for elbiler, konstaterer Jan Helbo.

Han fortæller også, at mange elbilister faktisk slet ikke får rustbeskyttet elbilen. De er ganske simpelt bange for at få beskadiget netop højvoltskabler og batteri.

– “Mange forbrugere er nervøse for at få rustbeskyttet deres elbil og tror fejlagtigt, at det ikke er nødvendigt på grund af udpræget brug af aluminium og højstyrkestål. Men en ganske væsentlig del af de elbiler, som kommer til landet fra blandt andet Kina, er ikke bygget til vores breddegrader og ruster, hvis der ikke efterbehandles med et rustbeskyttende produkt,” siger Jan Helbo til Motormagasinet.

Samtidig fraråder flere bilproducenter ejerne at få deres nyindkøbte elbiler rustbeskyttet. Det dokumenterer den seneste årlige VKO-R rapport (Værksteds Kontrol Ordningen – Rustbeskyttelse), som Teknologisk Institut forfatter.

🚘 Her finder du et kæmpeudvalg af pærer, olier, bilpleje og alt du har behov for til din bil. Tjek udvalget af biltilbehør og priserne her Annoncelink Bemærk! Der er dag-til-dag levering og 365 dage returret.

Elbiler og fossilbiler ruster lige meget

Ifølge Hvilkenbil.dk viste en svensk rapport tidligere på året, at elbiler ruster mindst lige så meget som fossilbiler.

Det samme slog en rapport fra tyske TÜV fast i 2023. TÜV-rapporten er udarbejdet på baggrund af tyske synshallers indrapporteringer af flere end 9,6 millioner typer data på 226 bilmodeller i 2022. TÜV konstaterede en tydelig tendens til, at elbiler generelt ikke er rustbeskyttet lige så effektivt som andre biler.

Ifølge Hvilkenbil.dk konkluderede den svenske rapport blandt andet, at rust især på biler fra Hongqi og MG er et problem, men også Polestar og BYD ligger under middel. Det underbygger således Jan Helbos ovenstående udtalelse om elbiler, der ikke er “bygget til vores breddegrader og ruster”.

Jan Helbo peger overfor Motormagasinet på, at en del elbiler ikke er forseglet tilstrækkelig effektivt og er samlet med synlige punktsvejsninger. Det giver en høj risiko for rust.

– “Efter en vinter som her i 2024, hvor der har været salt på vejene i stor udstrækning, er det væsentlig at få såvel sin fossilbil som sin elbil rustbeskyttet,” siger Jan Helbo og uddyber:

– “Det har stor betydning for, at bilen bevarer styrken, og dermed sikkerheden, hen over hele bilens samlede levetid. En tidlig rustforebyggende behandling, gerne fra hel ny bil, vil modvirke vores fugtige klima hen over året, hvor især saltning om vinteren er gift for bilerne.”

Tæt på Polestar 2… Er det en rigtig bil?

Se flere techvideoer på dansk – følg gratis vores YouTube kanal

GÅ IKKE GLIP AF FREMTIDEN ⚡️
Tech-verdenen bevæger sig hurtigt. Vi samler de vigtigste nyheder, så du altid er foran – leveret direkte i din indbakke 4 gange om ugen.

Hold mig opdateret (gratis)


Mere til historien

Udfordringen med elbiler og rust bliver formentlig ikke mindre de kommende år. SVM-regeringen undersøger nemlig mulighederne for at øge ambitionerne om antallet af elbiler på de danske veje. Elbilerne er ifølge Skatteministeriet udbredt på tværs af indkomstgrupper. Læs mere om det her

Prisnedsættelse: Spar 30.000 på Tesla Model 3 Standard

Tesla sænker prisen på Model 3 Standard med 30.000 kr. Men er det lavere udstyr prisen værd? Læs om prisnedsættelsen her.

(mere…)
“Aldrig Audi igen”: Danske Audi-ejere i chok over værkstedsregninger

Fejl i soltag, dørlåse og motor. Listen over defekter vokser. Nu samler 900 danskere sig i protest. En Audi-ejer måtte af med 138.000 kroner for én reparation.

(mere…)
Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud

IT-nedbrud skal ikke længere stoppe din opladning. Clever opdaterer 15.700 ladestandere, så du kan lade, selvom netværket er nede.

(mere…)
Fejl på Clever lynladere: Disse elbiler er ramt

Flere elbilister oplever store problemer ved ladestanderne. Det skyldes angiveligt slidte stik, der rammer specifikke bilmodeller. Se om din bil er på listen.

(mere…)
Suveræn nummer 1: De mest solgte biler i november 2025

Der er ingen over eller ved siden af Skoda Elroq, der endnu en måned sælger over 1.000 biler. Se hele top 10-listen her, hvor Tesla gør comeback.

(mere…)
Ny BYD batterigaranti: Gælder alle modeller – også din!

BYD giver nu 50.000 km ekstra garanti kvit og frit. Opgraderingen gælder ikke kun nye køb, men har tilbagevirkende kraft for alle biler på de danske veje.

(mere…)
3 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram