Ekspert: Elbiler ruster og skaber udfordringer
Elbiler ruster mindst lige så meget som fossilbiler, men elbilejerne tøver.
– “Elbiler giver de største udfordringer og volder problemer.”
Det siger Jan Helbo, som er seniorspecialist hos Teknologisk Institut. Det er således en mand der ved, hvad han taler om.
Han uddyber problematikken og siger, at elbiler er tidsrøvere på rustbeskyttelsescentrene.
TJEK nu om du betaler du for meget for din BILFORSIKRING. Her får du et tilbud med få kliks Annoncelink
At det tager ekstra tid, at rustbeskytte en elbil, er fordi de mange højvolt-ledninger og batteriventilationer skal dækkes grundigt af. Og ofte er vanskelige at komme til.
Derfor er flere rustbeskyttelsescentre begyndt at tage ekstra betaling for elbiler, konstaterer Jan Helbo.
Han fortæller også, at mange elbilister faktisk slet ikke får rustbeskyttet elbilen. De er ganske simpelt bange for at få beskadiget netop højvoltskabler og batteri.
– “Mange forbrugere er nervøse for at få rustbeskyttet deres elbil og tror fejlagtigt, at det ikke er nødvendigt på grund af udpræget brug af aluminium og højstyrkestål. Men en ganske væsentlig del af de elbiler, som kommer til landet fra blandt andet Kina, er ikke bygget til vores breddegrader og ruster, hvis der ikke efterbehandles med et rustbeskyttende produkt,” siger Jan Helbo til Motormagasinet.
Samtidig fraråder flere bilproducenter ejerne at få deres nyindkøbte elbiler rustbeskyttet. Det dokumenterer den seneste årlige VKO-R rapport (Værksteds Kontrol Ordningen – Rustbeskyttelse), som Teknologisk Institut forfatter.
🚘 Her finder du et kæmpeudvalg af pærer, olier, bilpleje og alt du har behov for til din bil. Tjek udvalget af biltilbehør og priserne her Annoncelink Bemærk! Der er dag-til-dag levering og 365 dage returret.
Elbiler og fossilbiler ruster lige meget
Ifølge Hvilkenbil.dk viste en svensk rapport tidligere på året, at elbiler ruster mindst lige så meget som fossilbiler.
Det samme slog en rapport fra tyske TÜV fast i 2023. TÜV-rapporten er udarbejdet på baggrund af tyske synshallers indrapporteringer af flere end 9,6 millioner typer data på 226 bilmodeller i 2022. TÜV konstaterede en tydelig tendens til, at elbiler generelt ikke er rustbeskyttet lige så effektivt som andre biler.
Ifølge Hvilkenbil.dk konkluderede den svenske rapport blandt andet, at rust især på biler fra Hongqi og MG er et problem, men også Polestar og BYD ligger under middel. Det underbygger således Jan Helbos ovenstående udtalelse om elbiler, der ikke er “bygget til vores breddegrader og ruster”.
Jan Helbo peger overfor Motormagasinet på, at en del elbiler ikke er forseglet tilstrækkelig effektivt og er samlet med synlige punktsvejsninger. Det giver en høj risiko for rust.
– “Efter en vinter som her i 2024, hvor der har været salt på vejene i stor udstrækning, er det væsentlig at få såvel sin fossilbil som sin elbil rustbeskyttet,” siger Jan Helbo og uddyber:
– “Det har stor betydning for, at bilen bevarer styrken, og dermed sikkerheden, hen over hele bilens samlede levetid. En tidlig rustforebyggende behandling, gerne fra hel ny bil, vil modvirke vores fugtige klima hen over året, hvor især saltning om vinteren er gift for bilerne.”
Tæt på Polestar 2… Er det en rigtig bil?
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Udfordringen med elbiler og rust bliver formentlig ikke mindre de kommende år. SVM-regeringen undersøger nemlig mulighederne for at øge ambitionerne om antallet af elbiler på de danske veje. Elbilerne er ifølge Skatteministeriet udbredt på tværs af indkomstgrupper. Læs mere om det her