Dette fortæller sælgeren og elbils-ejere ikke
MIN FØRSTE ELBIL: Her er de største hemmeligheder, som jeg sjældent hører bilsælgere og elbils-ejere fortælle om.
Når du køber en elbil, skal du være meget opmærksom på det, som sælgeren IKKE fortæller dig, eller har lært at tale udenom.
Det samme gælder sådan set, når du spørger andre elbilsejere, hvad deres oplevelser er med den kørende smartphone på fire hjul.
Elbils-entusiasterne taler altid vildt positivt om fordelene ved en elbil. De tre mest udbredte udsagn, som jeg har mødt, er:
• Den kører rigeligt langt nok på en opladning
• Opladningen tager højst 10-20 minutter – og du skal alligevel tisse
• Elbilen skal aldrig på værksted og er bare billig at køre i
Derudover peger de fingre af os, som stadig har en fossilbil.
Det minder mig om dengang, da grøfterne mellem iPhone- og Android-ejere var MEGET dybe.
Sådan er virkeligheden med en elbil
Jeg har kørt over 2.000 kilometer i Polestar 2. Som alle andre biler i denne prisklasse – min model koster over 500.000 kroner – så er det en DEJLIG bil.
Polestar 2 er virkelig skøn at køre i, men den egner sig ikke til folk med ondt i ryggen eller en familie med fuld ferieoppakning. Polestar 2 er mere en ”sportsvogn” end en familiebil.
Alle ved, at rækkevidden på skiltet er opgivet efter WLTP-standarden, så den kan sammenlignes på tværs af bilmærker. Men ikke alle ved, at virkeligheden er langt fra det oplyste tal.
Hastigheden, især på motorvejen, kørestil og vejr har stor indflydelse.
LÆS MERE: Elbilsejere betaler dyrt for uigennemskuelig opladning
Ingen kører fra 100 til 0 procent
Den fulde rækkevidde er fra 100 til 0 procent, men sådan kører ingen en bil. Jeg kørte typisk fra 90 og ned til 15 procent. Rundt regnet giver det 75 procents kapacitet.
Med et gennemsnitligt forbrug på 0,2 procent pr. kilometer (mit forbrug i Polestar 2), så betyder det 375 reelle kilometer i ”tanken”.
Med meget bykørsel og langsomme hastigheder kan jeg få 20-25 kilometer mere ud af den.
Det er blot for at sige, at rækkevidden skal beregnes ud fra, hvordan man bruger bilen. I øvrigt anbefaler Polestar ikke, at man oplader til mere end 90 procent.
LÆS MERE: Større batterier i elbiler er meningsløst
OM BILEN:
- Polestar 2, Long Range Single Motor
- Rækkevidde: Op til 655 km (WLTP)
- Opladning: Op til 205 kW
- 0-100 km: 6,2 sek.
Nej! Du er ikke hurtigt videre fra opladestationen
Du skal have en oplader derhjemme. Alt andet bliver man ”bimlende” af.
Jeg har oplevet alt fra optagede opladere, så jeg måtte køre videre, til uhyggeligt langsomme opladere og opladere, der ikke fungerede.
En standardoplader (de små kasser, hvor du har kabel med selv) oplader så langsomt, at det næsten er lige meget. 10 procent på 45 minutter er til grin ved et storcenter.
De hurtige opladere er der forholdsvis få af, og de er tit optaget. De allerhurtigste er de bedste, men her måtte jeg primært opsøge opladeparkerne.
Jeg har altid hørt, at man efter et hurtigt stop, kan køre videre. Sådan er virkeligheden langt fra. Udover at du kan risikere at ramme en langsom oplader, så husk at medregne den tid det tager at køre til og fra hurtigopladeren.
Jeg kunne selvfølgelig oplade hos Tesla, men når nu mit abonnement gælder til Clever, så er jeg ikke interesseret i at betale ekstra for opladningen.
I den ovenstående video fortæller jeg meget mere om min første elbil.
LÆS MERE: Polestar-direktør om krisesnak: Jeg har ro i maven
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
En anden vigtig faktor i elbils-regnestykket er dæk. Et komplet sæt originalt hjul til Polestar 2 koster 15-20.000 kroner. Det er noget mere end til min gamle Skoda Octavia fra 2012.