Der skal kontrol med aldersgrænsen på sociale medier
Regeringen og Medierådet for Børn og Unge mener, at der skal kontrol med børns alder og aldersgrænserne på de sociale medier.
Skal man have en profil på de sociale medier, så skal man være 13 år gammel. Det gælder Snapchat, TikTok, Facebook og Instagram.
Men trods det er mange børn flittige brugere af disse medier, selvom de altså er langt under 13 år. Det fortæller børnene selv i DR-dokumentaren ”Alene hjemme på nettet”.
Vi har tidligere skrevet om særligt Snapchat og deres My AI chatbot, hvor 1 ud af 3 i alderen 9 og 14 år har svaret i en undersøgelse for Ultra Nyt, at de har haft skrevet med en robot.
BAGGRUND: Derfor skal du IKKE give dit barn adgang til Snapchat
Selvom der har været meget kritik af f.eks. chatbots som My AI, så er det ikke det eneste, som børn udsættes for. Mens TikTok tidligere har været “synderen”.
Så generelt er det efterhånden alle sociale medier, som fejler i en særlig grad.
Børn tester sig for psykiske sygdomme på TikTok
Den nye DR-dokumentar ”Alene hjemme på nettet” viser, at tre ud af fire børn mellem 9 og 14 år har set noget ubehageligt indhold på nettet og de sociale medier. Det viser en ny undersøgelse, som analysefirmaet Epinion har lavet for DR.
I dokumentaren fortæller børn og unge om diverse videoer med vold, skyderier, drab, porno, selvskade og selvmord, som dukker tilfældigt op i deres feed.
Så mange børn oplever ubehageligt indhold på nettet
At det kan foregå, viser også, at de sociale medier ikke er et sikkert sted for de mindste.
Selvom tech-virksomhederne har sat aldersgrænsen til 13 år, så håndhæves denne heller ikke.
Der burde være en aldersidentifikation, som vil forhindre at børn og unge kommer ind sådanne steder uden at skulle identificere sig som en anden i hvert fald.
-”Grundprincippet er, at børn har ret til deltagelse, men de har også ret til beskyttelse. Så hvis de skal kunne være på de sociale medier, er det en klar forudsætning, at deres rettigheder beskyttes, og at de ikke møder indhold, som ikke er for børn,” siger Miriam Michaelsen, der er forperson for Medierådet for Børn og Unge, til DR.
Politiker om nye regler for reklamer målrettet børn: Vi er ikke i mål
Erhvervsminister Morten Bødskov (S) fortæller til DR, at Danmark arbejder på en løsning med aldersverifikation i EU.
Tech-giganterne erkender, at ingen platforme har det perfekte system til at gennemskue alder. Ligesom de tit ser forældre eller andre hjælpe børn med at omgås reglerne. Snapchat fortæller dog, at de moderer indhold, samt har ekstra beskyttelse for brugere mellem 13 og 17 år, der forhindrer fremmede i at kontakte dem.
Skal aldersgrænsen sættes op?
Regeringen og Medierådet for Børn og Unge så gerne, at aldersgrænsen for at være på de sociale medier blev sat op til 15 år.
-”Vi har jo regler om, at man ikke må høste data på børn og unge uden forældrenes samtykke, hvis de er under 16 år. Så hvorfor hæver vi ikke grænsen?,” siger Miriam Michaelsen.
Selvom grænsen hæves bør tech-aktører sørge for, at der ikke florerer sådan noget indhold på digitale platforme – for uanset om man er 14 år eller 75 år – så bør man ikke præsenteres for sådan noget i ens feed. Lyder det fra Miriam Michaelsen med henvisning til DR’s dokumentar og de mange voldsomme eksempler fra den.
Mere til historien
De mange skærme får skyld i mange ting. Ikke alene påvirker det trivslen, men det påvirker også søvnen.