Xiaomi er klar med sin første elbil – den ligner en drengedrøm
Xiaomi vil være verdens største producent af elbiler. SU7 er den første model. Og sikke en af slagsen.

Sig navnet Xiaomi og det smager af mobiltelefoner. I hvert fald på disse breddegrader.
Men Xiaomi er også meget andet grej med strøm i. For eksempel hvidevarer, og nu også elbiler.
Således har kinesiske Xiaomi trillet sin første elbil ind på podiet ved Mobile World Congress i spanske Barcelona.
Mercedes kan ikke sælge nok elbiler
SU7, som modellen hedder, er dog ikke helt ukendt. Den blev afsløret sidst i 2023 i Kina, men præsentationen i Barcelona er ifølge mediet Cnet første gang publikum kan se den fysisk.

Inden vi går over til lidt af de tørre specifikationer, så er designet en lækkerbisken for bilfolk med sans for klassiske dyder. Den ligner i sandhed de gaderacere, som enhver knægt har drejet hovedet efter. Så hvis man ikke lige vidste det, kunne man godt forveksle SU7 med en fossilbrænder.
Den får da også prædikatet “performance sedan”, og der er med en opgivet acceleration fra 0 til 100 km/t på under tre sekunder (2,78 sekunder for 0 til 60 mph) belæg for prædikatet.
TIP: Så meget kan du spare ved at skifte til en elbil
Xiaomi oplyser desuden, at den er udstyret med techproducentens egne elektriske motorer, som er her er skræddersyet til, at give SU7 et spark bag i.

Den er desuden opgivet til en rækkevidde på 800 kilometer, har 800 volt teknologi med hurtig opladning, og er fyldt – selvfølgelig – med den nyeste teknologi. Oveni kommer en påstand om, at fem minutters opladning kan give en rækkevidde på 220 kilometer, mens 15 minutter giver op til 510 kilometer.

Der er endnu ikke givet et bud på, hvad SU7 kan koste på det danske marked, men følger Xiaomi samme strategi som med mobiltelefonerne, vil der hen ad vejen komme en bil til enhver pengepung. Således kan der kun gættes på, at SU7 skal appellere til for eksempel Porsche Taycan-segmentet og der omkring.
Snart slut med vanvidspriser på opladning af elbil
I 2021 proklamerede Xiaomi, at man vil være verdens førende producent af elbiler. SU7 er så elbilproducentens første fysiske præstation, men flere modeller er på vej, melder flere medier.
Mere til historien
Xiaomi lover en rækkevidde på 800 kilometer. Men holder det i virkeligheden? Eller fører bilproducenterne kollektivt bilkøberne bag lyset? Læs “Den store løgn om lynladning af elbiler?” her
NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

