VW klar med første stationcar i elbil – mød ID.7 Tourer
Volkswagen har afsløret deres første stationcar i elbil. Du kan blive klogere på, hvad du kan forvente af VW ID.7 Tourer.

Volkswagen har løftet sløret for den kommende ID.7 Tourer. Det er fortsat tidligt i forløbet og detaljerne er sparsomme.
ID.7 Tourer er den nye elbil fra Volkswagen, som også er deres første stationcar elbil. Derfor er den største ”nyhed” faktisk også bagagerummet. Her er lastvolumen på hele 605 liter, når man regner til den øverste kant af bagsæderne.
Vælger man at lægge sæderne ned, så er lastvolumen hele 1.714 liter. Sæderne kan også klappes sammen (40/60) og man kan så opnå en lastlængde på knap to meter.
Sammenlignet med sedan-udgaven af ID.7, så er det ikke kun bagagekapaciteten, som er øget. Batteriet er nu også blevet større og med højere ladeeffekt.
Elbilerne blev et hit hos danskerne i 2023

ID.7 Tourer kommer i første omgang i to forskellige modeller:
- ID.7 Tourer Pro
- ID.7 Tourer Pro S
Fælles for de to modeller er, at de er baghjulsdrevne og har en nyere APP550-elmoter.
Batteriet på Tourer Pro er på 77 kWh, mens det på Tourer Pro S er på 86 kWh. Rækkevidden på Tourer Pro S. ventes at være på op til 685 kilometer for en fuld opladning, men dette er altså endnu ikke bekræftet af WLTP.
Interiøret i bilen ligner det, som kendes fra sedan-udgaven af ID.7.
Kort fortalt får man en 15 tommer touch-skærm, diskret kombiinstrumentering bag rattet og et head-up display.


Der er ikke prisdetaljer eller andet for nuværende. Priserne forventes at være klar fra marts og ID.7 Tourer forventes klar til salg i løbet af sommeren, men nok med levering fra årsskiftet.
Prisen bliver nok fra omkring 500.000 kroner, da sedan-udgaven starter ved 449.995 kroner.
Du kan læse mere om ID.7 Tourer på Volkswagens officielle hjemmeside.
GÅ IKKE GLIP AF FREMTIDEN ⚡️
Tech-verdenen bevæger sig hurtigt. Vi samler de vigtigste nyheder, så du altid er foran – leveret direkte i din indbakke 4 gange om ugen.
Hold mig opdateret (gratis)
Mere til historien
I år skulle et nyt elbils mærke også finde vej til det danske marked. Navnet er Seres. Du kan læse mere om det her.
En ny opdatering i Google Maps kan give dig en kontant gevinst på 'op mod 2.000 kroner om året'. Men mens fossilbilisterne kan se frem til en nemmere hverdag, efterlades en stor gruppe bilister med en lang næse.
(mere…)NY UDVIKLING: Mens initiativgruppen nu dokumenterer klare fejlmønstre på Audi e-tron, har FDM netop opdateret listen over de alvorlige tekniske svigt. Samtidig lander en ny Audi-direktør midt i krisen. Se de seneste opdateringer her.
(mere…)Hyundai udvider nu deres elektriske offensiv med en kraftfuld nyhed. Elbilen kommer i 2026.
(mere…)Den kinesiske bilgigant stormer frem i både Europa og Danmark. Se de nye tal bag succesen og find ud af, hvilke modeller danskerne køber flest af.
(mere…)Skoda Elroq har netop sat en historisk rekord i Danmark. Den elektriske SUV er nu landets mest solgte bil efter 10.000 leveringer på rekordtid.
(mere…)GUIDE: Antallet af elbiler er eksploderet med 50 procent siden sidste år. Det lægger et massivt pres på lynladerne over julen. Her er tips til at styre udenom ladekøen, mens trafikken peaker.

Skal du tværs over landet i julen 2025? Så er du en del af en historisk stor flok af elbilister. Med over 500.000 elbiler på de danske veje er presset på infrastrukturen større end nogensinde før.
Selvom ladeinfrastrukturen er udbygget markant, viser data fra både Vejdirektoratet og ladeoperatøren Clever, at der opstår en kritisk flaskehals midt på dagen.
”Det sorte hul” mellem kl. 11 og 15
Ifølge Vejdirektoratets juletrafik-prognose er der i dag (lillejuleaften) særlig risiko for tæt trafik og kødannelser mellem kl. 11.00 og 14.00, især i retning fra hovedstadsområdet mod Fyn og Jylland.
Dette tidsrum falder næsten præcis sammen med ladeoperatørernes "sorte hul".
Clever melder nemlig om spidsbelastning på lynladerne mellem kl. 11.00 og 15.00, hvor aktiviteten forventes at ligge op mod 30 procent over normalen.
LÆS MERE: Audi-oprør eskalerer: Nu dokumenteres de mange fejl
4 gode råd til elbilister i juletrafikken: Sådan undgår du ladekøen
- Søg væk fra motorvejen: Undgå de mest populære "hotspots" som Køge, Ringsted, Odense og Fredericia. Find i stedet lynladere ved supermarkeder eller byggemarkeder lidt væk fra de store knudepunkter.
- Husk at opvarme batteriet: En kold elbil lader langsomt. Hvis du ikke forvarmer batteriet, kan ladetiden fordobles i vinterkulden. Indtast ladestanderen i bilens navigation. Så forvarmer mange biler automatisk batteriet, så det er klar til at modtage strøm lynhurtigt, når du ankommer.
- Stop ved 80 procent: De sidste 20 procent (fra 80 til 100%) tager ofte lige så lang tid at lade som de første 80 procent. Kør videre, når du har nok strøm til at nå frem. Det får afviklet køen hurtigere.
- Udnyt ydertimerne: Kan du køre før kl. 10 eller efter kl. 17? Så er der markant bedre plads, selv på de store rejsedage.
Selvom antallet af elbiler er steget eksplosivt, er ladeinfrastrukturen fulgt ret godt med. Clever har alene det seneste år øget antallet af lynladere med 31 procent for at imødekomme det stigende behov.
LÆS MERE: Ny Clever-funktion: Nu kan du oplade elbilen ved internetnedbrud
Hold øje med 2. juledag
Når julemiddagen er overstået, vender trafikken.
Vejdirektoratet forventer fornyet pres den 26. december, når folk søger retur mod Sjælland.
Igen er det tidsrummet mellem kl. 11.00 og 14.00, du skal forsøge at styre udenom, hvis du vil have lynhurtig adgang til strømmen.
Du kan altid følge den aktuelle trafiksituation og se eventuelle hændelser på Vejdirektoratets Trafikinfo.dk.
Redaktionel note: Artiklen er oprindeligt publiceret den 19. december 2025. Teksten er den 23. december 2025 aktualiseret.
Mere til historien
Elafgiften styrtdykker efter nytår, hvilket burde være en glæde for dig med elbil. Men tjek lige din elregning en ekstra gang – flere selskaber skruer nemlig prisen op, netop som afgiften ryger ned.

