Sådan kommer du i gang med backup i skyen
GUIDE: Du kan let lave backup i skyen. Her er guiden til, hvordan du kommer i gang med at sikre dine data og hvad du skal være opmærksom på.
På skytjenester kan du opbevare og dele data på internettet, uden at det fylder på din egen computer.
Du kan bruge skytjenester til at gemme billeder og dokumenter, som du vil have adgang til fra forskellige enheder, eller som du vil dele med andre.
Du kan også anvende skytjenester til at lave backup af din computer, så du ikke mister dine vigtige filer, hvis der sker noget med harddisken.
Når en fil ligger på skytjenesten, så kan den hentes ned på enhver enhed, men naturligvis kun hvis man har adgangskoden og brugernavnet.
For at bruge skytjenester skal du have en konto hos en udbyder og en app på din computer eller mobil.
Selvom det er smart med en onlinebackup af ens data, så skal du tænke dig om, inden du fuldstændig giver slip på dine data.
- Hvad hvis udbyderen lukker, bliver hacket eller du mister din adgangskode?
I denne guide får du inspiration til, hvordan du kommer i gang, men jeg ser også på problemstillingerne ved teknologien.
Sådan vælger du en skytjeneste
Jeg anbefaler, at du vælger en af de store udbydere såsom Google Drev, Dropbox, Microsoft OneDrive eller iCloud hos Apple. Disse fire tjenester har eksisteret i mange år og opleves generelt meget pålidelige.
OVERVEJ DETTE
- Hvor meget plads har du brug for? De fleste udbydere tilbyder et vist antal gigabyte gratis, men har du store mængder data, så kan du få brug for mere plads.
- Hvilke typer af filer vil du gemme? Nogle udbydere har begrænsninger på, hvilke formater eller størrelser de accepterer. De mest almindelige filformater er dog understøttet hos de fleste.
- Hvor sikre er din data? Når du gemmer dine filer i skyen, giver du dem til en tredjepart, som kan blive hacket eller miste data. Du bør derfor vælge en udbyder, som har et godt ry for at beskytte dine data med kryptering og backup.
- Hvor nemt er det at bruge? Nogle udbydere har mere brugervenlige apps og hjemmesider end andre. Du bør vælge en udbyder, som gør det nemt for dig at uploade, se, redigere og dele dine filer fra enhver enhed. Du bør også se på, hvor hurtigt de overfører dine filer, og om de har god kundeservice.
Hvad koster det backup i skyen?
En tjeneste som Google Drev kommer med 15 GB gratis lagerplads. Det lyder af meget, men så snart du laver backup af billeder, lyd og video, så forsvinder pladsen hurtigt.
Start med et af de små abonnementer. Du kan altid opgradere hen ad vejen.
Startpriserne med de mindste abonnementer
- Google Drev / Google One: 100 GB – 170 kr./år
- Dropbox: 2 TB – 900 kr./år
- Microsoft OneDrive: 1 TB – 549 kr./år
- Apple iCloud: 50 GB – 108 kr./år
Priserne er opdateret den 12. februar 2024
Jeg synes ikke, det er vigtigt, hvad prisen er. På sammenlignelige abonnementer minder priserne om hinanden. Det vigtige er, at du får en tjeneste, som matcher dine behov.
Personligt har jeg spredt min risiko en smule. Mine billeder ligger i Google Fotos, der er en del af Google One, som også inkluderer Google Drev. Dokumenterne har jeg placeret på OneDrive.
Når noget går galt hvis kan du så kontakte?
Mister du din adgangskode til en tjeneste, og kan du ikke huske svarene på eventuelle tjekspørgsmål, får du STORE problemer. Mange havner i et uendeligt loop af formularer, som ingen steder fører hen.
Kan du ringe til nogen, hvis noget går galt?
- Google tilbyder onlinesupport via chat og mail. Læs mere her.
- Dropbox tilbyder e-mail- og chatsupport på de billigste løsninger. De større pakker indeholder telefonsupport.
- Microsoft giver mulighed for chatsupport, men også at de kan ringe tilbage til dig. Apple har et supporttelefonnummer og mulighed for at ringe tilbage på et aftalt tidspunkt.
Jeg ved ikke, om supporten i alle tilfælde kan hjælpe, men jeg synes, det er vigtigt, at man kan få fat i et rigtigt menneske – om ikke andet er sandsynligheden for hjælp da større, end hvis supporten ikke eksisterede.
CYBERANGREB: Har du dåsemad og nødstrøm hvis techkrisen rammer?
Er din backup i skyen sikker?
Udbyderne gør deres bedste for at beskytte data, men der er ingen garanti for, at udbyderne ikke bliver hacket eller mister data.
Dine egne forholdsregler
- Brugt et stærkt og unikt kodeord og to-faktor-godkendelse.
- Sørg for at den mailadresse og telefonnummeret du har tilknyttet en tjeneste, er valid; altså at du har adgang til mailadressen og at telefonnummeret er korrekt.
- Hvis tjenesten anvender personlige sikkerhedsspørgsmål så udfyld dem nøje og gem en printet kopi af svarene et sikkert sted.
- Slet ikke din egen kopi af dine data, selvom du har uploaded dem til en skytjeneste.
- Hvis du har delt data via en skytjeneste, så fjern adgangen til delingen, når der ikke længere er brug for den.
Store datamængder giver problemer
Det er intet problem at gemme mindre datamængder i skyen. Dokumenter er lynhurtige at gemme, men billeder og videofiler kan drille.
Min erfaring er, at når man laver backup i skyen af store datasamlinger, så kan uploaden gå i stå og starter først igen efter en genstart. Jeg har også oplevet, at nogle navngivninger af filer kan drille.
Ved den første upload så hold øje med processen. Alt efter størrelsen på dine data, så kan du komme ud for, at det kan tage flere dage at lave en backup.
I denne podcastepisode kan du høre, hvad der skete den gang, at Henrik fik hacket sin Facebook-konto. Læs mere om episoden her. Find podcasten fra MereMobil.dk i alle podcastapps; søg efter meremobil.
GUIDE: Sådan gør du din Facebook konto mere sikker
BLIV OPDATERET GRATIS: Tre gange om ugen udsendes nyhedsbrevet ‘Kaffepause ☕️ med tech‘. Tilmeld dig her – frameld når du har lyst. Alle nye følgere modtager som tak vores skræddersyede liste med 10 af de bedste guides og tips til mobilen.
Mere til historien
Har du inputs og hjælp til andre så skriv gerne i kommentarfeltet herunder.