Minister: Folkeskoleelever skal lære at forstå teknologi
Landets folkeskoleelever kan godt begynde at vænne sig til, at digital dannelse bliver en del af undervisningen – hvis regeringen altså får sin vilje.
I folkeskolen skal der undervises i, hvad sociale medier betyder for samfundet, demokratiet og kulturen.
Det er ikke helt på plads, men Venstres digitaliseringsminister Marie Bjerre vil sætte gang i en større teknologiforståelse hos folkeskoleelever.
Det fortæller hun til Ritzau, og tilføjer, at det både handler om at få eleverne til forstå og til at anvende teknologi.
– “Det kan eksempelvis være, at man bruger det i dansk og samfundsfag for at lære om, hvad sociale medier betyder for samfundet, demokratiet og kulturen. Og også hvordan man bruger digitale værktøjer og databaser i selve undervisningen,” siger hun til nyhedsbureauet.
De nærmere detaljer om, hvordan teknologiforståelse og digital dannelse bliver en del af skoleskemaet, vil blive præsenteret senere i denne uge, men for Marie Bjerre er det vigtigt, at eleverne forstår, at opføre sig på samme måde og “med samme regler og normer” i den virtuelle verden som i den “virkelige verden”.
Marie Bjerres ønske om at øge teknologiforståelsen og den digital dannelse i den ni-årige grundskole fra 1.-9. klasse er en del af det varslede folkeskoleudspil, som SVM-regeringen præsenterer i denne uge.
Læs også de nye anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen om skærmtid til børn.
Mere til historien
Regeringens kommende folkeskoleudspil er også første initiativ i regeringens frisættelsesdagsorden, hvor der skal være mindre styring fra Christiansborg.