Analyse: Afskibningen af elbiler stiger – igen
Afskibningen af eldrevne køretøjer vil i 2024 være steget med cirka 60 procent på to år.
Ligesom salget af rene elbiler er kraftigt stigende i blandt andet Danmark, så vil antallet af eldrevne køretøjer – både de rene elektriske (BEV) og plug-in hybrid (PHEV) -, som forlader bilfabrikkerne verden over, i det hele taget stige.
Forsknings- og konsulentvirksomheden Gartner, som har hovedkvarter i Stamford, Connecticut i USA, har kigget i krystalkuglen, og det er ikke småting, der er dukket op.
Ser man isoleret på fremtiden for personbilerne (BEV + PHEV), så ser den i antal lys ud. Gartner estimerer, at der i 2023 vil blive sendt knapt 15 millioner enheder ud fra fabrikkerne.
Det tal skal ses i lyset af både det faktiske tal for 2022 og en prognose for 2024. I 2022 var tallet godt 11,1 millioner enheder, mens det forventes, at der til næste år vil forlade tæt på 18 millioner eldrevne personbiler (BEV + PHEV) fra alverdens bilfabrikker.
Skiller man BEV og PHEV ad, forventes det globalt at afskibningen af BEV-personbiler vil stige fra ni millioner enheder i 2022 til 11 millioner enheder ved udgangen af 2023.
Plug-in hybrid elbiler (PHEV’erne) forventes at vokse fra tre millioner enheder i 2022 til fire millioner enheder i 2023.
Der er forskel på bilkøbere
Det er især lande som USA, Canada og Japan, som driver PHEV-tallene. Her foretrækker bilkøberne PHEV’er frem for BEV’er. Amerikanerne, der skifter fra en ren forbrændingsmotor, vælger at bruge PHEV’er frem for BEV, fordi PHEV’er kombinerer evnen til at levere emissionsfri bykørsel med bekvemmeligheden ved benzindrevet fremdrift til længere ture, lyder analysen fra Gartner.
– “Situationen er anderledes i Vesteuropa, Kina og i mindre grad Indien, hvor forbrugerne foretrækker BEV og de lavere samlede driftsomkostninger, den mere støjsvage køreoplevelse og den grønne signalværdi,” udtaler analytikeren Jonathan Davenport i forbindelse med Gartners tal.
Som en sidebemærkning siger Jonathan Davenport også, at det stadig større politiske fokus på den grønne omstilling vil få bilproducenterne til, at ændre produktionen, så over halvdelen af de producerede biler i 2030 vil være rene elbiler.
Lastbiler i stigning
Dertil kommer eldrevne busser, varebiler og lastbiler, hvor især stigningen af afskibede varebiler og lastbiler viser samme tendens som de eldrevne personbiler.
Netop el-lastbiler er i hastig fremmarch i Danmark. De Danske Bilimportører oplyser, at andelen af nyregistrerede el-lastbiler i Danmark er næsten firedoblet fra 2022 til nu.
I 2022 kørte 1,8 procent af alle nyregistrerede lastbiler i Danmark på el, mens andelen i 2023 foreløbig ligger på 6,3 procent.
– “Vi er i den spæde fase af elektrificering af lastbiler. Men vi forventer, at det kommer til at gå hurtigt fremadrettet,” siger Mads Rørvig, direktør i De Danske Bilimportører, til Ritzau.
Han tilføjer samtidig, at organisationen vurderer, at elektrificeringen kommer til at gå hurtigere end det, vi ser på personbiler. Vurderingen sker på baggrund af, at udskiftningen af lastbiler er hurtigere end personbiler.
Mere til historien
Af antallet af nyregistrerede biler i august 2023 i Danmark fyldte elbilerne mere end en tredjedel af nyregistreringerne, oplyser De Danske Bilimportører.