Netflix tvinger reklame-abonnement igennem
Enten betaler du den dyre pris, ellers skal du se reklamer. Der er ingen vej imellem.
I oktober sidste år lancerede Netflix et reklamebaseret abonnement i udvalgte markeder. I første omgang er abonnementet gået uden om Danmark, men det findes i f.eks. Tyskland.
Idéen er, at du betaler lidt mindre end, hvad et basisabonnement koster, men du skal så finde dig i 4-5 minutters reklamer i timen.
I Canada, som Netflix tidligere har anvendt til tests, kan nye kunder ikke længere tegne basisabonnementet. Det betyder, at enten skal kunderne se reklamer og betale 5,99 CAD om måneden, eller købe det dyrere standardabonnement som koster 16,49 CAD.
Med andre ord: Find dig i reklamerne hvis du vil se Netflix ”billigt”.
I Tyskland koster ”Standard with ads” 4,99 euro/md., mens ”Basic” koster 7,99 euro/md.
Et gæt vil være, at vi også her vil se, at Basic over tid forsvinder – og mon ikke at abonnementerne i Danmark ændres, såfremt testen i Canada bliver en succes for Netflix?
Det koster Netflix i Danmark
- Basic: 1 enhed i HD 720p – 79 kr.
- Standard: 2 enheder i Full HD 1080p – 114 kr. – flere profiler koster 39 kr./md.
- Ultra: 4 enheder i 4K med HDR – 149 kr. – flere profiler koster 39 kr./md.
(Priser indsamlet den 27. juni 2023)
Hvad tænker du om tiltaget; ”Vil du have en lille pommes frites eller skal det være en almindelig?” Hvor den ”almindelige” så er næsten tre gange så dyr? Smid en kommentar herunder.
Mere til historien
Netflix havde i USA succes med at sende advarsler ud til kunder, som deler deres konto uden for husstanden. Advarslen førte til en stor vækst i antallet af betalende kunder.