Telenors skærmforsikring er ulovlig – sådan rammes du
Skærmskift-forsikringen i Telenors abonnementer er ulovlig og stoppes midlertidigt. Læs hvad det betyder for dig.
Kunderne hos Telenor har sammen med købet af en ny telefon fået en skærmskifts-forsikring med i købet. Skulle telefonen styrte på uheldig vis, så klarer forsikringen ét årligt skærmskift.
Siden foråret 2020 har skærmskift-forsikringen været standard hos Telenor sammen med et mobilkøb.
Det uheldige er, at Telenor nu har fået besked fra Finanstilsynet om, at de definerer Skærmskift som ulovlig at tilbyde i sin nuværende form.
Nu har Finanstilsynet påbudt, at Telenor skal lovliggøre forholdet.
Telenor oplyser til MereMobil.dk, at de gennem længere tid har været i en ”konstruktiv dialog med Finanstilsynet” for at finde en løsning.
Det betyder påbuddet for kunderne
For kunderne betyder det, at eksisterende kunder fortsat har skærmskift-forsikringen med i abonnementet. Nye kunder kan derimod ikke få servicen lige nu.
– ”Indtil en ny løsning er på plads, kan vi desværre ikke fortsætte med at tilbyde skærmskift til nye kunder. Det betyder, at kunder, der køber en ny mobil efter den 12/4, ikke kan få skærmskift med som en del af deres abonnement fra start. Det bliver dog tilføjet i abonnementet, når den nye løsning træder i kraft,” fortæller Isabella Emilie Birkbøll, Senior Director Head of Legal Affairs i Telenor Danmark, i en mail til MereMobil.dk.
Telenor understreger, at de naturligvis følger udmeldingen fra Finanstilsynet og ”foretager de nødvendige justeringer”.
DET SKRIVER FINANSTILSYNET: Finanstilsynet har den 13. april 2023 truffet afgørelse om, at Telenor A/S siden den 27. april 2020 vurderes at have udøvet forsikringsvirksomhed uden den nødvendige tilladelse fra Finanstilsynet, jf. § 11, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed. Finanstilsynet har derfor påbudt Telenor A/S at lovliggøre forholdet. Se afgørelsen.
Mobilforsikring er stadig en mulighed
Udover skærmskift-forsikringen, som var en del af abonnementet, tilbyder Telenor også en selvstændig mobilforsikring.
En mobilforsikring dækker blandt andet ødelagte skærme, væskeskader og flere andre fejl – også efter reklamationsretten er udløbet.
Forsikringspræmien sættes efter mobilens købspris. Den billigste præmie på 149 kroner om måneden dækker telefoner op til 2.999 kroner, mens den dyreste på 499 kroner om måneden dækker telefoner der koster over 7.000 kroner.
Forskellen på skærmskift-forsikringen og mobilforsikringen er, at sidstnævnte udbydes i samarbejde med forsikringsvirksomheden SquareTrade.
Mere til historien
Telenor har udbudt skærmskift i abonnementet siden den 27. april 2020.