Lemon8 er TikToks skygge-app
Mens TikTok er i modvind forsøger ejeren Bytedance at snige appen Lemon8 uden om lovgivere og andre kritiske blikke.
Det kan godt være, at TikTok er under politisk pres og ikke-ønsket på telefoner hos lovgivere og beslutningstagere, men det forhindrer ikke ejeren Bytedance at ”arbejde i baggrunden”.
Hvad gør man, hvis ens app er i politisk modvind? Forsøger at få en ny app til at flyve, naturligvis. I Bytedance’ tilfælde hedder appen Lemon8.
Du skal lægge mærke til, at appen Lemon8 er begyndt at krave op af app-hitlisterne – ret hurtigt.
Lemon8 beskrives som en kombination af Instagram og Pinterest. Der findes en lignende app i Kina kaldet Xiaohongshu (“Little Red Book”).
I februar blev Lemon8 stilfærdigt lanceret i USA og Storbritannien, men appen er ikke ny. Den debuterede til japanske brugere i 2020. Allerede i 2022 havde appen fem millioner månedlige brugere på verdensplan.
Lemon8 er lige nu også tilgængelig Thailand, Indonesien, Malaysia, Vietnam, Singapore, Storbritannien og USA.
BAGGRUND: Derfor er TikTok en stærkt bekymrende app
TikTok-ejer lægger afstand til Lemon8
Når TikTok-ejeren Bytedance kritiseres, er modsvaret fra ledelsen, at ”TikTok er ikke en kinesisk app” og ”Bytedance Ltd er ikke registreret i Kina, men på Cayman Islands”.
Sagen er dog, at Bytedance’ moderselskab er registreret i Kina, men hovedsagen er, at moderselskabet ejer aktiviteterne uden for Kina.
Når det kommer til Lemon8, så forsøger Bytedance at skjule deres fodspor. I App Store står, at Lemon8 er ejet af det Singapore-baserede firma Heliophilia Pte, skriver Fast Company.
Heliophilia Pte har samme adresse som TikToks lokale hovedkvarter og appen ledes af Alex Zhu, der var CEO i TIkTok før Bytedance opkøbte appen. Alex Zhu er lige nu vice president for produktstrategi i Bytedance.
OM LEMON8: Lemon8 er en social medie-app, der ligner TikTok og indsamler brugerdata såsom IP-adresse, browsinghistorik, enhedsidentifikatorer og anden information. Ejeren er Heliophilia Pte. Ltd., et Singapore-baseret firma, der ejes af Bytedance.
Får hurtigt mange brugere
Ifølge Axios er appen installeret 17 millioner gange globalt siden lanceringen i marts 2022. Tallene kommer fra Apptopia. Alene de seneste par uger, er Lemon8 installeret 650.000 gange i USA.
Strategien med at søsætte et alternativt brand, hvis noget går skævt, er ikke nyt.
Da Huawei kom i amerikansk – og senere global – modvind, forsøgte Huawei at køre deres søsterbrand Honor i stilling som aftager. Det skete blandt andet ved at udskille Honor i et nyt konsortium kaldet Shenzhen Zhixin New Information Technology.
Det lykkedes dog ikke at få Honor til at flyve, men forsøget var der.
Fastcompany har kontaktet Bytedance for at høre, om de forventer, at Lemon8 vil blive udsat for TikTok-lignende kontrol fra lovgivere. Fast Company spurgte også, hvordan Bytedance vil reagere på eventuelle indgreb.
Bytedance har ikke besvaret henvendelsen.
LÆS OGSÅ: TV 2 har påvist at TikTok er fordummende i forhold til kinesisk udgave
Mere om TikTok-sagen
Mere til historien
TikTok er endnu ikke forbudt i USA, men det lader til at staten Montana kan blive den første til at forbyde TikTok, skriver Engadget.