Er TikTok hjernekontrol?

Er de to sociale medier TikTok og Douyin det samme? Det er der noget der tyder på – og så alligevel ikke.

Dansk ekspert opfordrer til, at man sletter TikTok app'en, hvis man har den downloadet på telefonen (Foto: konkarampelas / Pixabay.com)
Hvorfor er der stor forskel på indhold og algoritmer på kinesiske Bytedance’ søstreplatforme TikTok og Douyin? (Foto: konkarampelas / Pixabay.com)

Kontrol over de mentale færdigheder. Det arbejder man med i Kina. Og det er som sådan ikke nogen hemmelighed.

Men at de metoder og erfaringer, som det kinesiske militær har – og måske ikke mindst får -, muligvis anvendes som en slags “kognitiv krigsførsel” mod vesten, får det til at lyde som den sci-fi-gyser vi ikke ønsker at se.

Det er dog en af de konklusioner der kan drages efter TV 2 med simple greb har afdækket det sociale medie TikToks strategi i og uden for hjemlandet Kina.

De seneste måneder er begreber som “hybridkrig” dukket op i mediernes dækning af TikTok.

Blandt andre har André Ken Jakobsson, som i flere år har forsket i hybrid krigsførelse på Syddansk Universitet, advaret mod børns brug af TikTok og om en stærk mistanke om, at TikTok høster data og sender det videre til den kinesiske efterretningstjeneste.

Den kinesiske ejer af TikTok, Bytedance, opererer med to versioner af mediet. Det ene hedder Douyin og er hegnet ind som et rent kinesisk socialt medie, mens det andet er TikTok, der ofte benævnes som den “globale version”.

To piger – to forskellige algoritmer

Der er himmelvid forskel på, hvad de to platformes brugere får tilbudt af den bagvedliggende algoritme.

TV 2 har lavet et forsøg med to piger. Forsøget viser at en bruger på Douyin – altså i Kina – fik instruktionsvideoer og undervisningsindhold, mens TikTok-brugeren, som var en pige i Danmark, fik det man i bedste fald kan kalde “fordummende indhold”. Det var danse- og syngevideoer, reklamer og lutter spas.

Med andre ord blev den kinesiske pige “undervist”, men den danske pige blev “underholdt”.

De to piger, begge ti år, var på de respektive platforme i ti minutter. På Douyin blev der præsenteret 17 videoklip, mens den danske pige på TikTok blev præsenteret for 38 videoklip.

BAGGRUND: Derfor er TikTok stærkt bekymrende

“Det er bevidst”

André Ken Jakobsson siger til TV 2, at det er lykkedes Bytedance, at “eksportere en afhængighedsskabende algoritme” til brugerne udenfor Kina.

Han stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor der er den store forskel i indhold på de to platforme.

– “Det ser ud, som om der er en forskellig tilgang til de to målgrupper, og det er svært at se som andet end et bevidst valg,” siger André Ken Jakobsson til TV 2, og tilføjer, at det det store spørgsmål er, hvorfor de gør det.

Kinesiske restriktioner

Udover indhold kan en Douyin-bruger under 13 år maksimum være på appen i 40 minutter – og slet ikke om natten.

På TikTok er der ingen begrænsninger. Det synes dog, at være på vej i form af et værktøj, som forældre kan anvende til at indstille, hvor megen tid deres børn bruger på TikTok.

I Kina har den slags været på plads i flere år, og indstillingerne for tilladt tid er ikke frivillige, skriver TV 2.

Samtidig er alle konti på Douyin koblet op på brugerens identitet, og de kinesiske myndigheder bruger ansigtsgenkendelse på sociale medier for at undgå, at børn omgår reglerne.

Sådan er det i Kina

At tingene hænger sådan sammen er en offentlig hemmelighed i Kina.

Således bragte avisen The Guangming Daily, som ifølge Wikipedia er overvåget af det kinesiske kommunistpartis propagandaafdeling, i februar en artikel, hvor det tydeligt fremgik at militærets videnskabsfolk arbejder med at få kontrol med modstandernes hjerner.

Ifølge TV 2 skrev artiklens forfatter, at den mest effektive måde til at vinde kognitiv krigsførelse på, er at paralysere hjernen.

– “Gennem manipuleret information og frembringelse af offentlige meninger kommer fjenden uvidende til at gå i en fælde, så målet for kampen kan opnås uden ret stor indsats,” refererer TV 2 skribenten.

Læs alle artikler i vores dækning af TikTok her.

Baggrund: Her dykker vi ned i TikTok-problemet

https://open.spotify.com/episode/10ye0eHvwnSsTEtHCwKx02?si=XybUn9ZeTKyw1PzOOM_qYA

Mere til historien

Udover en gennemarbejdet artikel om forskellen på algoritmerne i søstre-medier TikTok og Douyin, så har TV 2 podcasten “Dato” lavet en podcast med overskriften “Derfor er TikTok forbudt i Kina”. Du kan høre episoden her.

TikTok risikerer lukning i USA

En amerikansk appeldomstol har afgjort, at TikTok skal sælges af sin kinesiske ejer i starten af 2025. 

(mere…)
Australien forbyder sociale medier for unge

Australien går forrest i kampen mod sociale mediers påvirkning af unge og har indført et forbud for unge under 16 år mod brug.

(mere…)
TikTok blokerer skønhedsfiltre for teenagere

TikTok vil indføre aldersbegrænsninger på visse skønhedsfiltre. Dette gøres for at beskytte de unge brugere. 

(mere…)
Bluesky på kant med EU-regler

Det sociale medie Bluesky fortsætter sin himmelflugt, både med medlemmer og mod skrappere EU-regler.

(mere…)
Messenger får HD-video og AI-nyheder

Facebook Messenger får endelig HD-videoopkald til brugerne og kommer med små AI-nyheder.

(mere…)
Bluesky runder 20 millioner brugere

Det sociale medie Bluesky har nu over 20 millioner brugere og fortsætter med en kæmpe vækst.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram