Stort datalæk afsløret to måneder efter hackerangreb
Selskab med 800.000 kunder afsløret i, at kendt hackerangreb ramte flere af dets tjenester end oplyst.
Anvender du en password-manager, så er der hårrejsende nyheder fra den verden.
Password-manageren LastPass havde nemlig sidste år ubudne gæster, som var helt nede i materien.
Nu erkender selskabet bag LastPass, GoTo (tidligere LogMeIn, red.), at angrebet var mere omfattende end først meldt ud.
Og det sker vel at mærke mere end to måneder efter, at hackerne smuttede gennem et hul i sikkerheden. Det skriver Techcrunch.
Mere præcist blev en række af selskabets produkter hacket og oplysninger om 800.000 private og virksomheder som kunder har været i farezonen.
Flere platforme var ramt
Ifølge det amerikanske techmedie havde hackerne fingrene nede i produkter som kommunikationsværktøjet Central, onlinemødetjenesten Join.me, hosting-VPN-tjenesten Hamachi og fjernadgangsværktøjet Remotely Anywhere.
Ifølge GoTos topchef Paddy Srinivasan, så varierer de berørte oplysninger fra produkt til produkt, men der er tale om brugernavne, krypterede adgangskoder, produktindstillinger og licensoplysninger. Desuden er hugget oplysninger om multi-faktor indstillinger.
Danskerne sjusker med password – særligt de unge
GoTo-chefen siger også til TechCrunch, at man ikke gemmer oplysninger om kreditkort eller bankoplysninger. Virksomheden indsamler heller ikke personlige oplysninger, siger Paddy Srinivasan ifølge mediet.
Udover det spektakulære i, hvad hackerne fik adgang til, så siger Paddy Srinivasan nu – altså to måneder efter hackerangrebet -, at man vil tage kontakt til de berørte og tilbyde råd og vejledning.
Mere til historien
Uagtet GoTos problemer med hackere, så kan en password-manager være en god idé for mange. Undersøgelse viser nemlig 61 procent af de 18- til 29-årige genbruger adgangskoder. Er du i tvivl om, hvordan man får et sikkert password – og altså ikke mindst beskytter det og dine onlinekonti mod hackere – så kan du få gode råd her