Hver uge streamer 90 procent af danskerne

Danskerne har for alvor taget streaming til sig. DR-rapporten “Medieudviklingen 2022” viser, at 90 procent af danskerne streamer hver uge.

Nokia Streaming Box 8000
Nokia Streaming Box 8000 (Foto: MereMobil.dk)

DRs årlige rapport ”Medieudviklingen 2022” udkommer den 26. januar, men DR afslører løbende nogle af konklusionerne.

Denne gang omhandler det streaming og hvor mange danskere, som gør brug af dette.

9 ud af 10 danskere streamer i løbet af en uge og størstedelen gør faktisk dagligt. Det konkluderes af medieforskerne Eva Leth og Jakob Vikær Hansen i rapporten.

TIP: Så meget koster streaming på elregningen

Vi streamer mest om aftenen

Danskernes streamingforbrug fordeler sig hen over døgnet, ugen og året – præcis som det traditionelle tv-forbrug har gjort og fortsat gør. Det betyder, at vi primært streamer om aftenen og i dagtimerne i weekenden. Søndag er den dag, hvor der streames mest. Her streames i snit 2 timer og 15 minutter mod 1 time og 46 minutter i hverdagene.

Streaming er også noget, som alle aldersgrupper gør brug af.

Det er målgruppen 25-31 år, der streamer mest med 2 timer og 34 minutter om dagen. Hos målgruppen over 65 år streames der i gennemsnit 1 time og 20 minutter. Sammenlignes der med tallene for flow-tv, så er det modsat, hvor de ældre ser mest og de unge mindst.

YouTube tager mest tid

I rapporten konkluderes det, at mænd bruger mere tid på at streame end kvinder. Og de ser oftest længere tid ad gangen, samt ad flere gange.

De ældre er vilde med streaming

I dag- og morgentimerne er det tydeligt, at målgruppen mellem 3-8 år og 9-14 år streamer mere end de andre målgrupper. Det kan også tydeligt aflæses, hvornår det er skole, børnehave, sengetid – samt diverse helligdage og skoleferier.

Det er YouTube, der har taget mest tid fra det traditionelle tv-forbrug. Rapporten er også kommet frem til, at internationale tilbud fra Netflix, Disney+ og HBO Max står for tilsammen 17 procent af tidsforbruget.

Mere til historien

TV 2 udsendte i november 2022 undersøgelsen “Streaming i Danmark”, hvor det fremgik, at streaming nu har overgået flow-tv i Danmark.

HBO Max hæver priserne – rammer også ‘halv pris resten af livet’-kunder

HBO hæver nu priserne - også for de kunder, som har "halv pris resten af livet". Se de nye priser her.

(mere…)
Disney+ ændres den 8. oktober

Disney+ foretager en rebranding på det danske marked fra en 8. oktober. 

(mere…)
TV 2: Rigtigt mange skal betale for TV 2 Play

En ny 2030-strategi er klar fra TV 2, hvor målet er at rigtigt mange danskere skal betale og bruge TV 2 Play.

(mere…)
Daniel Ek træder tilbage som CEO for Spotify

Grundlæggeren af Spotify træder ved årsskiftet tilbage, som CEO for Spotify og bliver i stedet bestyrelsesformand.

(mere…)
Disney+ hæver priserne i Danmark

Så stiger priserne på Disney+ for danske abonnenter. 

(mere…)
Prisen på Disney+ stiger igen

Disney+ hæves igen. Prisstigningen kan meget vel ramme de danske kunder.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker teknologi – fra telefoner og tablets over smarthome og smartwatches til hjemmeelektronik og elbiler. Vi skriver nyheder, baggrundshistorier og guides, men udgiver også podcasts og videoer. Vores ambition er at være din foretrukne kilde til viden om en teknologi, der har afgørende betydning for os alle.
© 2025 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram