Viaplay: Der er ikke behov for indgreb mod gratister
Selvom over halvdelen af danskerne under 40 år deler deres login til streamingtjenester, så er det ifølge Viaplay “en lille gruppe”.
Mens Netflix i disse måneder strammer grebet om gratisterne, så tager Viaplay det med ro.
Det siger Viaplays kommercielle direktør Kim Poder i et interview med Mediawatch.
Sidst i oktober begyndte Netflix, at rydde ud blandt de abonnenter, som streamer fra flere adresser. Ifølge streamingkæmpen har op mod 100 millioner brugere verden over delt login til tjenesten.
Kim Poder vil ikke ud med tallet for Viaplay, men siger til Mediawatch at Viaplay fokuserer på, at de betalende kunder er glade og tilfredse.
– “Vi ønsker derfor ikke at lave en masse benspænd for dem for at ramme en lille gruppe af kunder, der har misforstået, hvordan man kan bruge sit abonnement,” siger Kim Poder til Mediawatch.
60 procent af gratisterne vil købe adgang selv
Analyseselskabet Wilke har foretaget en undersøgelse, som viser, at knapt hver tredje dansker deler deres streamingabonnement uregelmæssigt med nogen uden for deres husstand. Og for personer under 40 år er tallet 52 procent.
Samtidig vil 60 procent af de adspurgte være interesserede i at tegne deres eget abonnement, hvis det var umuligt at dele login.
En udfordring for Viaplay er, at selskabets produkter udbydes via partnere, som Yousee, Norlys og Waoo. Det åbner for ulovlig deling, siger Kim Poder til Mediawatch.
– “Vi diskuterer med dem, at det er uhensigtsmæssigt for branchen, brugerne og dem selv, hvis deres tjenester lægger op til ulovlig deling.”
De unge er de slemme
Ifølge en undersøgelse foretaget af konsulentfirmaet Deloitte, og publiceret for en måned siden, har fire ud af fem voksne danskere adgang til en streamingtjeneste. Af dem streamer 27 procent film eller serier hver dag.
I undersøgelsen skriver Deloitte, at blandt de yngste danskere i undersøgelsen, de 18-24-årige, bruger hele 72 procent andres streamingabonnementer.
Det kan ifølge Deloitte føre til, at udbyderne fremover sætter ind med stærkere tiltag for at forhindre deling. Tiltagene kan være dyrere abonnement til dem, der logger på platformen fra forskellige enheder, skriver Deloitte.
Netflix bekæmper gratister
Netflix’ kamp mod gratisterne tog fart i slutningen af oktober, hvor selskabet lancerede funktionen “profiloverførsel” med mulighed for overføre blandt andet visningshistorik, lister og til en ny konto.
I det nye år vil Netflix efter alt at dømme åbne for, at abonnenter kan oprette såkaldte underkonti for, at konvertere deling af passwords til indtjening.
Dertil er der et billigere abonnement, der finansieres via reklamer, som det kendes fra en række klassiske tv-kanaler, på vej.
Abonnementet vil i første omgang ikke blive tilgængeligt i Danmark, og der er ifølge Meremobil.dk’s oplysninger endnu ingen konkrete planer for Danmark.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
I Norge har Viaplay som det eneste sted strammet grebet om deling af login. Det er således kun muligt, at streame en fodboldkamp fra engelske Premier League adgangen til én enkelt modtager ad gangen – også i samme husstand.