Viaplay: Der er ikke behov for indgreb mod gratister

Selvom over halvdelen af danskerne under 40 år deler deres login til streamingtjenester, så er det ifølge Viaplay “en lille gruppe”.

TV og streaming
Hvis ikke man kan dele login til en streamingtjeneste, så vil 60 procent af dem som ser med gratis, købe deres egen adgang, viser en undersøgelse fra Wilke (Foto: Deloitte)

Mens Netflix i disse måneder strammer grebet om gratisterne, så tager Viaplay det med ro.

Det siger Viaplays kommercielle direktør Kim Poder i et interview med Mediawatch.

Sidst i oktober begyndte Netflix, at rydde ud blandt de abonnenter, som streamer fra flere adresser. Ifølge streamingkæmpen har op mod 100 millioner brugere verden over delt login til tjenesten.

Kim Poder vil ikke ud med tallet for Viaplay, men siger til Mediawatch at Viaplay fokuserer på, at de betalende kunder er glade og tilfredse.

– “Vi ønsker derfor ikke at lave en masse benspænd for dem for at ramme en lille gruppe af kunder, der har misforstået, hvordan man kan bruge sit abonnement,” siger Kim Poder til Mediawatch.

60 procent af gratisterne vil købe adgang selv

Analyseselskabet Wilke har foretaget en undersøgelse, som viser, at knapt hver tredje dansker deler deres streamingabonnement uregelmæssigt med nogen uden for deres husstand. Og for personer under 40 år er tallet 52 procent.

Samtidig vil 60 procent af de adspurgte være interesserede i at tegne deres eget abonnement, hvis det var umuligt at dele login.

En udfordring for Viaplay er, at selskabets produkter udbydes via partnere, som Yousee, Norlys og Waoo. Det åbner for ulovlig deling, siger Kim Poder til Mediawatch.

– “Vi diskuterer med dem, at det er uhensigtsmæssigt for branchen, brugerne og dem selv, hvis deres tjenester lægger op til ulovlig deling.”

De unge er de slemme

Ifølge en undersøgelse foretaget af konsulentfirmaet Deloitte, og publiceret for en måned siden, har fire ud af fem voksne danskere adgang til en streamingtjeneste. Af dem streamer 27 procent film eller serier hver dag.

I undersøgelsen skriver Deloitte, at blandt de yngste danskere i undersøgelsen, de 18-24-årige, bruger hele 72 procent andres streamingabonnementer.

Det kan ifølge Deloitte føre til, at udbyderne fremover sætter ind med stærkere tiltag for at forhindre deling. Tiltagene kan være dyrere abonnement til dem, der logger på platformen fra forskellige enheder, skriver Deloitte.

Netflix bekæmper gratister

Netflix’ kamp mod gratisterne tog fart i slutningen af oktober, hvor selskabet lancerede funktionen “profiloverførsel” med mulighed for overføre blandt andet visningshistorik, lister og til en ny konto.

I det nye år vil Netflix efter alt at dømme åbne for, at abonnenter kan oprette såkaldte underkonti for, at konvertere deling af passwords til indtjening.

Dertil er der et billigere abonnement, der finansieres via reklamer, som det kendes fra en række klassiske tv-kanaler, på vej.

Abonnementet vil i første omgang ikke blive tilgængeligt i Danmark, og der er ifølge Meremobil.dk’s oplysninger endnu ingen konkrete planer for Danmark.

VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.


Mere til historien

I Norge har Viaplay som det eneste sted strammet grebet om deling af login. Det er således kun muligt, at streame en fodboldkamp fra engelske Premier League adgangen til én enkelt modtager ad gangen – også i samme husstand.

Max sætter en stopper for ubegrænset kontodeling

Nu skal det være slut med at dele adgangen til sin Max-konto med vennerne.

(mere…)
Hver tredje dansker overvejer at skære ned på streamingtjenester

Mange danskere har flere streamingtjenester, men hver tredje overvejer, at skære ned på antallet.

(mere…)
Priserne stiger endnu engang på Disney+

Det bliver atter dyrere at være abonnent på streamingtjenesten Disney+, som rammes af endnu en prisstigning.

(mere…)
Danskerne må se langt efter reklame-abonnement hos Netflix

Netflix har netop afsløret, at de ikke har aktuelle planer om at lancere deres reklamefinansierede abonnement i Norden.

(mere…)
Netflix har hævet prisen igen

Der har været prisstigninger i flere lande og nu følger Danmark efter. Det er alle abonnementerne, som bliver dyrere.

(mere…)
Ulovlig streaming: Det siger piraterne

DEL 5: Vi har talt med to pirater, der har været i branchen i mange år. Læs deres syn på pirateri af film- og streamingtjenester.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram