Smartphone-salget falder over hele verden

Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

Samsung Galaxy S22 Ultra
Samsung Galaxy S22 Ultra er en af de telefoner, som gør det rigtig godt for Samsung (Foto: MereMobil.dk)

Nye tal fra analysefirmaet Canalys er klar og viser, at salget af smartphones på verdensplan er faldet med 11 procent i årets første kvartal. Det faldende salg skyldes markedsforholdene, hvor der fortsat er mangel på chips og andre komponenter.

Samsung er den førende producent med 24 procent af markedet, mens Apple kom på andenpladsen med 18 procent. Xiaomi er på tredjepladsen med 13 procent af markedet, mens Oppo og Vivo kom på henholdsvis fjerde- og femtepladsen. Det skriver 9to5mac.

Dermed mister alle producenterne markedsandele i forhold til første kvartal 2021 bortset fra Apple og Samsung, som begge går henholdsvis 3 og 2 procent frem.

ProducentMarkedsandel Q1 – 2021Markedsandel Q1 – 2022
Samsung22 procent24 procent
Apple15 procent18 procent
Xiaomi14 procent13 procent
Oppo11 procent10 procent
Vivo10 procent8 procent
Andre28 producent27 procent
Kilde: Analysefirmaet Canalys

-"Mens iPhone 13-serien fortsætter med at fange forbrugernes efterspørgsel, er den nye iPhone SE, der blev lanceret i marts, ved at blive en vigtig volumendriver i mellemklassen for Apple. Til en pris, der svarer til sin forgænger, tilbyder den et opgraderet chipset og forbedret batteriydelse og tilføjer den 5G-forbindelse, som operatørkanaler efterspørger." Sådan lyder det blandt andet i rapporten.

LÆS OGSÅ: Disse smartphones til under 3.000 kroner er stadig værd at købe

Dette harmonerer ikke med skriverier om, at efterspørgslen på iPhone SE (2022) er mindre end forventet.

Markedet er langt fra normaliseret. Og selvom vi herhjemme lever som før coronapandemien, så er der fortsat lande og byer, som er meget plaget af det. Ligesom også krigen mellem Rusland og Ukraine kan påvirke markedet – både produktionsmæssigt men også salgsmæssigt.

De mange prisstigninger på alt betyder for nogle formentlig, at en ny mobiltelefon udsættes til, det er nødvendigt.

Mere til historien

Du kan læse mere om, hvad vores forventninger til smartphones i 2021 var ved årsskiftet 2020/2021.

Smarthome-produkter sælger som varmt brød

KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.

(mere…)
Kan 3 overhale Telenor?

3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.

(mere…)
Skal han bringe et nyt mobilbrand til Danmark?

NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Thor Gøtz bliver chef for OnePlus i Danmark
Thor Gøtz på 41 år har ledet Huawei til succes i Danmark. Seneste har han forøget Motorolas udbredelse. Nu skal OnePlus' varemærket have en tur (Grafik: MereMobil.dk)

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.

41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.

Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.

Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.

OnePlus skal sælge bedre

Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.

Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.

I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.

Kommer Oppo til Danmark?

OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.

Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.

Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.

Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.

LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen

I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.

Sidder på 17 procent

Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.

På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.

Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.

Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.


Mere til historien

Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.

Apple reducerer allerede i iPhone SE produktionen

iPhone SE er næsten kun lige landet i handlen, men allerede nu forlyder det, at Apple reducerer kraftigt i produktionen.

(mere…)
Din næste iPhone kommer måske fra Indien

Din næste iPhone vil i nærmeste fremtid meget vel være samlet i Indien.

(mere…)
Høje forventninger til salgstallene på iPhone SE (2022)

iPhone SE (2022) er landet i butikkerne og der er høje forventninger til salget af den – højere end der var til forgængeren iPhone SE (2020).

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
8 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram