Smartphone-salget falder over hele verden
Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

Nye tal fra analysefirmaet Canalys er klar og viser, at salget af smartphones på verdensplan er faldet med 11 procent i årets første kvartal. Det faldende salg skyldes markedsforholdene, hvor der fortsat er mangel på chips og andre komponenter.
Samsung er den førende producent med 24 procent af markedet, mens Apple kom på andenpladsen med 18 procent. Xiaomi er på tredjepladsen med 13 procent af markedet, mens Oppo og Vivo kom på henholdsvis fjerde- og femtepladsen. Det skriver 9to5mac.
Dermed mister alle producenterne markedsandele i forhold til første kvartal 2021 bortset fra Apple og Samsung, som begge går henholdsvis 3 og 2 procent frem.
Producent | Markedsandel Q1 – 2021 | Markedsandel Q1 – 2022 |
---|---|---|
Samsung | 22 procent | 24 procent |
Apple | 15 procent | 18 procent |
Xiaomi | 14 procent | 13 procent |
Oppo | 11 procent | 10 procent |
Vivo | 10 procent | 8 procent |
Andre | 28 producent | 27 procent |
Kilde: Analysefirmaet Canalys |
-"Mens iPhone 13-serien fortsætter med at fange forbrugernes efterspørgsel, er den nye iPhone SE, der blev lanceret i marts, ved at blive en vigtig volumendriver i mellemklassen for Apple. Til en pris, der svarer til sin forgænger, tilbyder den et opgraderet chipset og forbedret batteriydelse og tilføjer den 5G-forbindelse, som operatørkanaler efterspørger." Sådan lyder det blandt andet i rapporten.
LÆS OGSÅ: Disse smartphones til under 3.000 kroner er stadig værd at købe
Dette harmonerer ikke med skriverier om, at efterspørgslen på iPhone SE (2022) er mindre end forventet.
Markedet er langt fra normaliseret. Og selvom vi herhjemme lever som før coronapandemien, så er der fortsat lande og byer, som er meget plaget af det. Ligesom også krigen mellem Rusland og Ukraine kan påvirke markedet – både produktionsmæssigt men også salgsmæssigt.
De mange prisstigninger på alt betyder for nogle formentlig, at en ny mobiltelefon udsættes til, det er nødvendigt.
Mere til historien
Du kan læse mere om, hvad vores forventninger til smartphones i 2021 var ved årsskiftet 2020/2021.
KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.
(mere…)3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.
(mere…)NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.
41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.
Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.
Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.
OnePlus skal sælge bedre
Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.
Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.
I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.
Kommer Oppo til Danmark?
OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.
Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.
Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.
Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.
LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen
I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.
Sidder på 17 procent
Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.
På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.
Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.
Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.
Mere til historien
Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.