Kan 3 overhale Telenor?
3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.

Det går godt hos teleselskabet 3 og søstervaremærket Oister. Ifølge det seneste kvartalsregnskab har selskabet nu 1,506 millioner mobilkunder i folden. 16.000 nye kunder er kommet til alene i første kvartal af 2022.
Det seneste regnskab fra konkurrenten Telia viser, at de kan mønstre 1,366 millioner kunder.
Næste offer i køen er Telenor, der i 2021 havde 1,646 millioner mobilkunder. Det er cirka 140.000 mobilkunder, at 3 skal hente – eller de Telenor skal tabe - inden 3 er andenstørst i Danmark.
Analytiker: Det kan lade sig gøre
Teleanalytiker John Strand, Strand Consult, mener, at 3 har en reel mulighed for at komme foran Telenor, skriver ITWatch.
- ”Man vinder kunder uden at købe op, og selskabet har potentiale til at overhale Telenor og blive andenstørst i Danmark,” siger John Strand til ITWatch.
3 står stærkt, ifølge analytikeren, fordi de udelukkende har mobilfokus. Med 5G-netværkene som bygges i stor stil, kan 3 hente kunder ind, som vil købe både mobiltelefoni og bredbånd til hjemmet – leveret via luften vel at mærke.
Konkurrenterne har stadig fokus på kablede bredbåndsprodukter og her kan et selskab som 3 appellere til de kunder, som er parate til at klippe kablerne.
- ”I halvdelen af alle danske husstande bor en single, og der er ikke tvivl om, at ’fixed wireless access’ kan blive et seriøst alternativ for mange,” lyder det fra John Strand.
LÆS OGSÅ: 3 er klar med 5G-internet til hjemmet
Mere til historien
Omsætningen hos 3 er steget i kvartalet ligesom også driftsresultatet er gået frem.
Kort efter hele Danmark havde jublet med på EM-sejren i fodbold satte Sonofon stikket i og brød telefonmonopolet.
(mere…)Apple er fortsat markedsleder på smartwatch-markedet, men ikke når det gælder ”premium” smartwatches.
(mere…)KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.
(mere…)Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.
(mere…)NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.
41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.
Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.
Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.
OnePlus skal sælge bedre
Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.
Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.
I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.
Kommer Oppo til Danmark?
OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.
Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.
Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.
Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.
LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen
I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.
Sidder på 17 procent
Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.
På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.
Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.
Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.
Mere til historien
Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.