Markedet for wearables har vokseværk

Ifølge en frisk rapport fra IDC er salget af wearables i vækst. Hovedsageligt på grund af høretelefoner.

International Data Corporation eller IDC har for nylig udgivet en rapport, der viser en stigning på 9,9 procent i salget af wearables i tredje kvartal af 2021, i forhold til samme periode sidste år.

Grunden til stigningen er hovedsageligt salget af høretelefoner, der voksede 26,5 procent og nu står for hele 65 procent af markedet. Lige i hælene følger smartwatches og aktivitetsmålere til håndleddet, med 34,7 procent.

Ifølge IDCs tal skifter efterspørgslen langsomt fra aktivitetsmålere til ure. Forbrugerne kigger angiveligt efter mere kompetente enheder og smartwatches er kommet tættere på aktivitetsmålere i pris.

Apple fastholder førstepladsen

Apple har indtil videre beholdt deres førsteplads på wearablemarkedet, på trods af at de måtte skubbe salget af Apple Watch Series 7 til fjerdekvartal på grundet leveringsproblemer.

Det har gjort, at deres andel er faldet med 3,6 procent, men blev holdt oppe af salget af AirPods og Beats, hvilket gør, at Apple snuppede over 53 procent af indtjeningen på hele markedet i tredjekvartal.

Samsung og Xiaomi deler andenpladsen med 12,7 millioner afsendte enheder. Det er en forøgelse på 13,8 procent i forhold til samme periode sidste år.

Det er for Samsungs vedkommende på grund af den flotte modtagelse deres Galaxy Watch 4 fik. Xiaomis andel faldt derimod med hele 23,8 procent.

Huawei er stadig med

Huawei lander på en fjerdeplads på trods af et fald på fem procent i salget af aktivitetsmålere og smartwatches. Et øget salg af høretelefoner gør at de vækster fem procent i forhold til sidste år.

Som rosinen i pølseenden på denne top-5 finder vi indiske Imagine Marketing, der med hård markedsføring og lave priser har formået at vækste hele 206,4 procent i forhold til sidste år.

Firma3Q21 Shipments3Q21 Market Share3Q20 Shipments3Q20 Market ShareYear-Over-Year Growth
1. Apple39.828.8%41.332.8%-3.6%
2. Samsung12.79.2%11.28.9%13.8%
3. Xiaomi12.79.2%16.713.2%-23.8%
4. Huawei10.97.9%10.58.4%3.7%
5. Imagine Marketing10.07.2%3.32.6%206.4%
Others52.237.7%42.934.1%21.6%
Total138.4100.0%125.9100.0%9.9%

Mere til historien

Siden Apple i 2016 fjernede jackstikket fra deres telefoner og sendte de første AirPods på markedet, har stort set alle telefonproducenter nu deres egne trådløse høretelefoner. Apple er nu på tredje generation af deres AirPods.

Salget af foldbare telefoner vil vækste markant i 2022

Foldbare smartphones er ikke "folkelige", men salget er stærkt stigende og det ventes at stige yderligere, forudser analysefirma.

(mere…)
Smartwatchmarkedet ledes fortsat af Apple Watch

Apple er fortsat markedsleder på smartwatch-markedet, men ikke når det gælder ”premium” smartwatches.

(mere…)
Smarthome-produkter sælger som varmt brød

KORT NYT: Salget af smarthome-produkter går godt og det vurderes, at 130 millioner hjem har mindst én smart-højttaler nu, det viser en ny rapport fra analysefirma.

(mere…)
Kan 3 overhale Telenor?

3 har slået Telia, men kan de presse sig foran Telenor? Ja, siger en teleanalytiker.

(mere…)
Smartphone-salget falder over hele verden

Salget af smartphones faldt i årets første kvartal med 11 procent sammenlignet med samme kvartal sidste år.

(mere…)
Skal han bringe et nyt mobilbrand til Danmark?

NAVNENYT: En succesfuld mobilchef skifter til konkurrenten. Markedet taler om endnu et mobilbrand i Danmark.

Thor Gøtz bliver chef for OnePlus i Danmark
Thor Gøtz på 41 år har ledet Huawei til succes i Danmark. Seneste har han forøget Motorolas udbredelse. Nu skal OnePlus' varemærket have en tur (Grafik: MereMobil.dk)

Fra den 1. maj 2022 sætter Thor Gøtz sig i chefstolen hos OnePlus i Danmark. Titlen bliver Country Manager.

41-årige Thor Gøtz kommer fra en tilsvarende stilling hos Motorola, som i dag er det tredjestørste mobilvaremærke i Danmark, hvis man kigger på antallet af solgte enheder over de seneste seks måneder, ifølge GFK.

Tidligere var han chef for Huawei i en femårig periode. Huawei endte under hans ledelse, som et af de mest succesfulde mobilbrands i Danmark, inden handelskrigen mellem USA og Kina lukkede festen.

Overfor MereMobil.dk bekræfter Thor Gøtz jobskiftet, som han dog ikke har yderligere kommentarer til.

OnePlus skal sælge bedre

Ifølge kilder i markedet bliver opgaven hos OnePlus at sælge flere telefoner. OnePlus laver gode produkter, som ofte høster fine anmeldelser, men mobilproducenten har haft svært ved at sælge telefoner til den brede befolkning.

Ser vi på salgstallene fra analysefirmaet GFK, havde OnePlus en markedsandel på 4,4 procent i januar 2021 og 3,8 procent i januar 2022. Alt imens Motorola er kommet ud af næsten ingenting til 4,6 procents markedsandel i den samme måned, viser rapporten fra GFK.

I december 2020 mod december 2021 var billedet det samme; OnePlus roder stadig omkring 3,0-3,5 procent af styksalget i Danmark mens Motorola går frem.

Kommer Oppo til Danmark?

OnePlus er gode til at lave larm – blandt andet via deres fanskare, som har fulgt varemærket i mange år. Nu skal Thor Gøtz hjælpe med til at gøre OnePlus folkeligt.

Omrokeringerne i OnePlus kan tyde på, at varemærket Oppo introduceres i Danmark, erfarer MereMobil.dk. Oppo er rundt omkring i verden et betydeligt større varemærke end OnePlus. Begge mærker ejes af den samme koncern.

Det vil være oplagt at lade Oppo komme ind som lowend- og mellemprisvaremærket – eller at gøre OnePlus til det billige mærke og lade Oppo stå for highend-produkterne.

Oplysningerne er ikke bekræftet og Thor Gøtz ønsker ikke på nuværende tidspunkt at forholde sig til spekulationerne, da han stadig er ansat hos konkurrenten.

LÆS OGSÅ: OnePlus og Oppo smelter sammen

I sommer blev OnePlus opslugt af Oppo, hvor OnePlus nu er et søstervaremærke til Oppo.

Sidder på 17 procent

Det er techgiganten BBK Electronics der står bag OnePlus og Oppo, men de kører også varemærkerne Vivo og Realme.

På verdensplan sad Oppo, Vivo og OnePlus samlet på 17 procent af smartphonesalget i fjerde kvartal 2021, ifølge Counterpoint Research.

Konkurrenten Xiaomi har med kun ét mobilbrand, Xiaomi, 12 procent af markedet. Samsung sad på 19 procent og Apple 22 procent i fjerde kvartal 2021.

Konkurrenten Xiaomi er i gang med at opbygge en dansk organisation og satser også på at blive en dominerede spiller på mobilmarkedet her i landet.


Mere til historien

Den største mobilproducent på det danske marked er Apple med en markedsandel på 50-60 procent. Samsung er nummer to med omkring 30 procent, ifølge GFK.

Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2022 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram