Digital mobning: Skoleelever slog rekord
Flere timer foran skærmen – både i skole- og fritiden øger risikoen for digital mobning. I år har rekord mange deltaget i kampen mod digital mobning.
Coronapandemien har betydet, at timerne bag skærmen er blevet flere end normalt og der er kommet nye digitale vaner til.
Børn i 4.-6. klasse benytter i gennemsnit to timer om dagen på sociale medier og 2,4 timer om dagen på online spil. Det viser tal fra analysefirmaet Wilke.
Det kan man også mærke hos Telenor, som oplyser, at rekordmange børn i år har deltaget i deres undervisningsforløb #digitalpænt, der er udviklet for at komme digital mobning til livs.
I 2021 har knapt 400 fjerde-sjetteklasser med mere end 8.500 elever deltaget i #digitalpænt. Det er 2.500 mere end sidste år.
Rollespil og reflektioner
Undervisningsmaterialet består af materialer til workshops, rollespil og fælles refleksionsøvelser. Det afsluttes med en skolekonkurrence, hvor eleverne i en kort film kan vise, hvad de har lært.
Det er en jury med repræsentanter fra bl.a. Medierådet for Børn og Unge samt Center for Digital Pædagogik, der udvælger den bedste film i hver region. Præmien er, foruden æren, en check på 10.000 kroner til en oplevelse for hele klassen.
-”Den digitale verden spiller en stadig større rolle i børn og unges hverdag, og den tendens er kun blevet forstærket under corona. Tilbagemeldingerne fra skolelærerne til os lyder på, at børnene har behov for at lære at begå sig online og f.eks. også lære at sige fra over for ubehagelige oplevelser. Vi er glade for, at vi kan understøtte denne vigtige læring kan assistere med at træne dem i,” siger Rikke Juul Rokkedal Therkildsen, der er chef for kommunikation og CSR hos Telenor.
Mere end halvdelen har oplevet mobning
Ifølge en undersøgelse, som er foretaget af analysefirmaet Wilke på vegne af Telenor, har 6 ud af 10 børn været udsat for digital mobning i form af eksklusion eller grimme kommentarer online. 5 ud af 10 børn har prøvet at modtage sårende/grimme kommentarer om dem selv eller en ven, det er ofte en fra klassen, som har skrevet kommentarerne.
#digitalpænt har kørt siden 2016, men der videreudvikles hele tiden på materialet, så det er aktuelt og relevant for børnene. I år har børnene bl.a. arbejdet med sprogbrug på digitale medier, venskaber og økonomi i onlinespil, samtykke til billeddeling og pres i forhold til filtre og likes på medier som Instagram.
-”Med den store rolle digitale medier spiller i de unges liv i dag, ser vi et klart behov for at udstyre dem med en bevidsthed om digital mobning og metoder til at beskytte sig selv online,” siger Rikke Juul Rokkedal Therkildsen fra Telenor.
Har man lyst til, at se nærmere på undervisningsmaterialet for i år, så kan man fortsat downloade det på Telenors hjemmeside.
Mere til historien
Du kan finde vindervideoerne fra 2021 på Telenors hjemmeside.