Dit julegavebudget skal sættes op med 20 procent
Globale forsyningsproblemer er allerede slået igennem på elektronikpriserne, viser en analyse fra Salesforce.
Du kan lige så se det i øjnene; det bliver en dyrere jul end normalt. Denne gang er det de globale forsyningsproblemer, som vil kunne mærkes på din juleøkonomi.
Det er blevet sagt højt flere gange på det seneste, at julegaverne bliver dyrere, og nu viser en analyse foretaget af amerikanske Salesforce, at øgede omkostninger hos virksomhederne i snit vil betyder, at priserne rask væk kun gå op med 20 procent.
Så enten skal du som forbruger sætte 20 procent mere af for, at indfri de håbefulde ønskelister eller også skal der skæres i julegavebudgettet.
Salesforce har baseret analysen på indkøbsdata fra mere end en milliard forbrugere, der har besøgt tusindvis af webshops og digitale løsninger, som Salesforce er med til at drive for sine kunder i over 40 lande, heriblandt Danmark.
Elektronik stiger
Således kan Salesforce på baggrund af tal fra årets tredje kvartal se, at priserne allerede er steget for visse varetyper.
Blandt andet er elektronik steget med 21 procent ifølge Salesforces tal for perioden juli-september.
Legetøj er ligeledes steget med en femtedel, mens møbler har oplevet prisstigninger på næsten en tredjedel. Her er akutte udfordringer i forsyningskæden årsagen.
På trods af prisstigningerne forudser Salesforce, at det samlede onlinesalg i juleperioden igen i år vil stige.
Denne gang med syv procent. Det skal dog ses i sammenligning med samme periode sidste år, hvor onlinesalget ifølge Salesforce steg massivt fra 2019 til 2020 med voldsomme 50 procent.
VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.
Mere til historien
Salesforce driver digitale salgsløsninger for blandt andre de internationalt stærke danske brands Pandora, By Malene Birger og Georg Jensen.