”Fri data” skal være ubegrænset
AFGØRELSE: Et mobilabonnement med ”fri data” må ikke indeholde begrænsninger, slås det nu fast.
Teleselskaberne må ikke markedsføre mobilabonnementer, der har en begrænsning i dataforbruget med ordene ”fri data”. Det slår Forbrugerombudsmanden fast i en ny afgørelse.
”Fri data” betyder ”ubegrænset forbrug af data”, skriver Forbrugerombudsmanden. Teleselskaberne må derfor ikke automatisk lukke dataforbindelsen, hvis en forbruger passerer en fastsat grænse i et abonnement med fri data.
Afgørelsen er kommet efter en række kundeklager over teleselskaberne. I sagen var der klager over Telia, 3 og Nuuday (YouSee, Telmore m.fl.).
Kunderne har klaget over markedsføring, hvor teleselskaberne bruger ”fri data” til at markedsføre abonnementer, der reelt indeholder en begrænsning på 1.000 GB. Grænset er kendt som en fair-use-grænse.
Alligevel er der ikke tale om en vildledning af forbrugerne, lyder fra Forbrugerombudsmanden.
Til Forbrugerombudsmanden har teleselskaberne oplyst, at 1.000 GB ikke skal betragtes som en maksimal forbrugsgrænse af data, da de reelt ikke har en konsekvens, hvis kunderne passerer grænsen.
Grænsen er sat så teleselskaberne har mulighedfor at slå ned på misbrug, hvilket stadig er lovligt.
-“Hvis et teleselskab markedsfører et abonnement med ”fri data”, må der ikke være en øvre forbrugsgrænse eller andre begrænsninger forbundet med abonnementet, men selskaberne må naturligvis gerne forhindre misbrug, f.eks. at forbrugsabonnementer bliver anvendt til erhvervsmæssigt brug,” lyder det fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
LÆS OGSÅ: Du overser vigtige ting, når du henter apps
Uklart om hastigheden må sættes ned
Forbrugerombudsmanden forholder sig ikke til, om teleselskaberne må nedsætte hastigheden, når en kunde passerer fair-use-grænsen eller om hastigheden skal forsætte uhindret på det samme niveau.
Det er normalt, at teleselskaberne reducerer hastigheden, når grænsen er passeret. Det fremgår af betingelserne for abonnementerne.
I et abonnement skriver YouSee eksempelvis: “Bruger du mere data end de inkluderede GB/måned eller overskrides grænsen på 1000 GB/måned for Fri Data, sættes hastigheden ned til 128 Kbit/s.”.
Isoleret set kan kunden stadig hente data, når hastigheden sættes ned. Det sker blot med en meget lav hastighed. I praksis er det dog så langsomt, at forbrugeren vil opleve abonnementet som lukket.
På MereMobil.dk har vi spurgt Forbrugerombundsmandens kontor om, hvordan de i sagen har forholdt sig til denne problematik, men vi har ikke modtaget svar før deadline. Artiklen opdateres, hvis der kommer yderligere i sagen.
PRISTJEK: 3 genveje til et billigere mobilabonnement
Mere til historien
I 2018 fik Oister en over næsen i lignende sag, hvor et abonnement indeholdt en begrænsning på datadeling, men hvor abonnementet blev markedsført med ordene ”fri data”.