Apple er overhalet
For første gang er Xiaomi nu den anden største smartphoneproducent på verdensplan. Xiaomi er kørt forbi Apple.
Målt ud fra “shipments” i andet kvartal 2021, så er Xiaomi nu verdens andenstørste smartphoneproducent på verdensplan. Det viser nye tal fra analysefirmaet Canalys.
Den kinesiske producent har ifølge tallene fra Canalys fået en markedsandel på 17 procent af det globale smartphonemarked. Dermed har de overhalet Apple, som indtager 14 procent af markedet og er lige i hælene på Samsung, der har førstepladsen med 19 procent af markedet.
Hvilken Xiaomi-telefon skal du vælge?
Det er Oppo og Vivo, som findes nederst på top 5-listen, hvor de er placeret med 10 procent hver.
Der er dog tale om “shipments” og ikke salg af telefoner forbrugere. Shipmets er afsendelse af telefoner fra fabrikken til distributører. Derfor kan tallene være misvisende, da de kan have produceret telefoner, som de ikke sælger. Det er derfor uvist, hvor tæt på Xiaomi er på at blive den anden største smartphoneproducent målt på salg til forbrugere.
Alle producenterne har haft et voksende antal “shipments” målt på år til år, men Xiaomis stigning er på hele 83 procent i andet kvartal 2021 sammenlignet med andet kvartal 2020. Til sammenligning vækstede Samsung med 15 procent, mens Apple kun gjorde med 1 procent.
Ifølge Canalys Research Manager Ben Stanton, så oplever Xiaomi dog en stor stigning i salget – særligt i Vesteuropa, Afrika og Latin Amerika.
En stor del af stigningen ved de forskellige producenter skyldes angiveligt en del af det manglende salg fra Huawei.
Herhjemme er Xiaomi endnu ikke så populær, men de har sendt nogle interessante telefoner på markedet, som sagtens kan ende med, at vinde danskernes hjerter – på samme måde, som det lykkedes Huawei.
ANMELDELSE: Xiaomi Mi 11 Ultra – kunne være den ultra-mative smartphone
Mere til historien
Rygterne svirrer om, at Xiaomi er på vej med vild kameramobil. Der nævnes op mod 200 megapixels kamera. Xiaomi har på nuværende tidspunkt kommenteret de mange rygter og spekulationer.