Shein-app er billig mode – men pas på

0

Kinesiske Shein har taget unge rundt i verden med storm. Sheins app er en af de mest downloadede netop nu, men der er ingen kontrol over egne data.

Shein er blevet en af de mest populære shopping-apps på verdensplan og forhandler både tøj til børn og voksne
Shein er blevet en af de mest populære shopping-apps på verdensplan og forhandler både tøj til børn og voksne

En ny shopping-app har taget unge med storm – ikke kun i Danmark, men i hele verden. Det er det kinesiske modefirma Shein, som er en konkurrent til Zara, H&M og den danske Bestseller-koncern, der står bag appen.

Kort og godt kan man sige, at du måske aldrig har hørt om appen – i hvert fald ikke hvis du er over 30 år. Fakta er, at Shein har overhalet Amazon og blevet den mest downloadede shopping-app i USA – og nu ser det altså ud til, at Danmark er klar til at følge efter. Shein er lidt modeindustriens Wish.

I Danmark er appen en af de mest downloadede i både Apples App Store og Google Play Store, oplyser konsulentvirksomheden Mobile Action til TV 2.dk.

Shein har trendy og ekstremt billige produkter, hvilket altså for alvor har slået igennem hos de unge. Ifølge det kinesiske medie Caixin, så omsætter Shein for mere end 90 milliarder kroner. Du kan få tøj til under 10 dollars pr. del ved det der ”trender”. 

Shein er kommet frem ved at være dygtige til at udnytte internettets muligheder med brug af influencere og sociale medier. Det fortæller Niels Ralund, der er e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv.

Shein er altså blevet et fænomen, som breder sig via sociale medier, TikTok og YouTube. Sidste år blev Shein faktisk et af de mest omtalte brands på netop TikTok.

Noget af det Shein får ros for er, at de fanger trends hurtigt. Ser man noget på Instagram én dag, så finder du det på Shein dagen efter. Og så er det altså billigere end det du finder hos Zara og H&M.

Det kan Shein gøre ved, at de arbejder ud fra en avanceret algoritme, der spotter nye trends og altså får det udviklet hurtigt. Så data i realtid er nøglen til Sheins succes. 

Ifølge Forbrugerrådet, så skal man dog være påpasselig med flere ting. Det handler ikke kun om kvalitet. Men når produktionen foregår så hurtigt og til den pris. så kan tøjproduktionen være belastende for klimaet, men også sundhedsskadeligt.

-”Når det gælder tøj, skal forbrugerne være særligt på vagt over for uønsket kemi, skadelige farvestoffer og lignende, der potentielt kan være hormonforstyrrende. Generelt er vores tillid til produktsikkerhed på denne type platforme meget, meget lille,” siger Mads Reinholdt, direktør, Forbrugerrådet til TV 2.dk.

Shein får brugerne til at give samtykke til vilkår, der minder om det, der ses hos TikTok. Derfor har brugerne heller ikke kontrol over deres data.

Spar penge på mobilabonnementet – 5 billigste

Mere til historien

Shein blev grundlagt i 2008 under navnet She Inside, men det er altså først for alvor indenfor de sidste fem års tid, at virksomheden altså har fået stor succes. Shein sælger i det meste af verden, men ikke på det kinesiske hjemmemarked. 

Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer