Google vil ”forfølge” dig mindre men de ved stadig hvad du laver

Google skruer op for privatlivet på nettet, med de ved stadig en masse om ’personer som dig’.

mand sikkerhed privatliv
Selvom Google og Apple skruer ned for overvågnigen af dig som person, betyder det ikke nødvendigvis, at du slipper for at blive profileret Foto: Sam Williams)

Det har længe været kendt, at Google fra 2022 vil lukke ned for brugen af tredjeparts cookies i Chrome-browseren, hvilket Google nu selv omtaler i et blogindlæg.

Målet er en højere grad af privatliv på nettet, hvor brugerne ikke længere forfølges på tværs af websites. Du ved klassikeren med, at du har besøgt en skobutik og pludselig er der skoreklamer overalt på nettet.

Google tjener tykt på annoncer og digital profilering af brugerne på nettet – præcis som blandt andre Facebook. Men trenden er, at brugerne ønsker en højere grad af privatliv på nettet, hvilket tvinger Google til at følge med trenden.

Apple lukkede ned for krydstracking i Safari-browseren i 2020.

Dataindsamling er kompliceret at foretage samt kompliceret at forstå om fanget af – endnu mere kompliceret er det at sige nej til dataindsamling. Trods forskellige typer af tiltag er dette forsat umuligt, da dataindsamling, statistik og profilering er en af grundstenene i internettet.

Selvom store spillere som Google og Apple tager skridt i retning af mere privatliv på nettet, skal du ikke tro, at du ikke er forfulgt og overvåget i forhold til din adfærd. Den slags har det med at finde en ny vej, da der er VANVITTIGT mange penge i detaljerede brugerdata. Tænk blot på Facebook-annoncerne, der kan målrettes helt ned på én specifik interesse i ét specifikt område for brugere med én bestemt alder og bopæl.

Sammen med udmeldingen om udfasning af tredjeparts cookies fortæller Google, at de vil tilbyde annoncørerne og samarbejdspartnerne nye værktøjer. Personligt tror jeg ikke på, at vi i fremtiden ikke bliver forfulgt og profileret. Det bliver måske bare mere sofistikeret og knapt så tydeligt, at det sker.

I den nye teknologi Google arbejder med er identificeringen af den enkelte unikke bruger muligvis pillet ud, men annoncører vil stadig kunne målrette annoncerne mod bestemte målgrupper. Så nu taler vi ikke om ét individ men en samling/gruppe af individer. Slutresultatet er det samme; der tjenes penge på profilering af adfærd på nettet.

LÆS OGSÅ: Hvordan vil Google indføre mere privatliv i apps?

VIL DU OPDATERES? ⚡️ Vi vender dig tre gange om ugen de seneste technyheder i indbakken. Blandt alle tilmeldte finder vi hver måned en vinder af en powerbank fra GreyLime. Tilmeld dig gratis her! Afmeld når du har lyst. Læs mere om konkurrencen her.


Mere til historien

Ifølge en rapport fra Jounce Media sad Google i 2020 på 52 procent af verdensmarkedet for annoncering på nettet og i apps. Det svarer til 292 milliarder dollars.

Cybersikkerhed: 6 forudsigelser for 2025

AI bliver vigtigt i både forsvar og angreb, når det handler om cybersikkerhed.

(mere…)
Apple sagsøgt for over 1 milliard dollars efter droppet funktion

Et milliardstort søgsmål mod Apple er indgivet i Northern California, efter Apple droppede et tiltag grundet sikkerhedsrisici.

(mere…)
Google klar med to års ekstra opdateringer

To års yderligere OS-opdateringer end tidligere lovet er på vej til udvalgte Pixel-modeller.

(mere…)
Google: Nye funktionsopdateringer til Android-telefoner samt Pixel

Her er de nyeste funktioner, som Google netop har frigivet til Android-telefoner og Pixel-telefonerne.

(mere…)
Har Google droppet deres Pixel 2-tablet?

KORT NYT: Som en opfølgning på en tidligere artikel gør vi nu forvirringen en lille smule større.

(mere…)
Tid til at finde det billigste internet til vinterens streaminghygge

Vinterhygge uden at sprænge budgettet: Find det billigste internet

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
6 Kommentarer
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram