Facebook arbejder på børnevenlig Instagram
Der er endnu ikke en detaljeret plan, men det forlyder Facebook arbejder på en løsning, så børn under 13 år kan få adgang til en en “børnevenlig” Instagram.
Børn under 13 år har i dag ikke ”lov” til at være på de sociale medier. Mange får dog lov til af deres forældre at have en profil alligevel. Og aldersgrænsen er nok ikke dum ellers, når man tænker på, hvilken brutal tone der kan være.
Der er rigtig mange børn, som har interessen og i stedet for at få adgang til den ”store verden” er en særlig børneversion måske en god idé. Ligesom der også findes YouTube Kids, Messenger Kids og SnapKidz.
Adam Mosseri, head of Instagram, bekræfter overfor BuzzFeed News, at en version af den populære billeddelings app til børn under 13 år er under udarbejdelse. Det skriver The Verge.
Han oplyser også, at der ikke er en detaljeret plan på nuværende tidspunkt.
Men planen er altså at udvikle en version af Instagram for unge og børn, hvor forældrene har kontrol.
“Right now, there aren’t many options for parents, so we’re working on building additional products – like we did with Messenger Kids — that are suitable for kids, managed by parents. We’re exploring bringing a parent-controlled experience to Instagram to help kids keep up with their friends, discover new hobbies and interests, and more,” lyder det fra Joe Osborne, som er en talsperson fra Facebook.
Instagram har tidligere på ugen udgivet et indlæg på deres officielle blog, hvor de beskriver, hvordan udviklingen af en platform kan gøres mest sikker for de yngste brugere. Men her star intet om en “ny version for børn under 13 år”. Det handler mest om, at de har tilføjet en begrænsning, der forhindrer unge under 18 år, modtager beskeder fra voksne. Dette er en måde at beskytte yngre brugere mod upassende indhold.
Bliver Instagram for børn under 13 år en realitet, så vil der helt sikkert være endnu flere begrænsninger og forældrekontrol.
Mere til historien
Rent juridisk er det at målrette onlineprodukter mod børn under 13 år en besværlig affære. Her er nemlig mange ting, som man skal overholde. Det gælder alt fra annoncer, privatliv og meget andet. Eksempelvis er Messenger til børn annoncefri og her er målgruppen netop børn i alderen 6 til 12 år. Her bestemmer forældre også, hvilke brugere børn kan chatte med via tekst, lyd og video.