Podcast-kurven knækkede – mindre lytning
Når danskerne ikke pendler på arbejde, så går podcastkurven nedad. Det viser nye tal fra Dansk Podcast Index. MereMobil.dk har dog ikke oplevet fald.
Der kan sættes lighedstegn mellem pendling og podcast. Det viser de seneste tal fra Dansk Podcast Index.
Et tydeligt bevis er, at der siden statsminister Mette Frederiksen (S) og den socialdemokraitske regering indførte restriktioner på grund af corponapandemien, er der sket et væsentligt fald downloadede/streamede podcasts.
Det skriver Medietrends på baggrund af de seneste tal.
Tallene viser at podcasting faldt med 17 procent i de første fem uger af nedlukningen. Herefter retter tallene sig, men ender alligevel med et samlet fald på 11 procent i coronaperioden (uge 12-18) i forhold til årets første uger (1-11), skriver Medietrends.
Faldet peger klart på, at danskerne ikke har pendlet under coronaen, men har arbejdet hjemmefra. Derfor de ikke har podcastet under rejsen fra A til B.
Populære emner er “skærme” og “streaming”
For vores techpodcast her på MereMobil.dk har der også været ændringer siden nedlukningen af Danmark den 11. marts.
Her er der heldigvis ikke tale om udsving på tocifrede procenter, men en generelt stigende tendens. Udviklingen følger podcastens udviklingsstatistik, der viser, at der fortsat kommer flere lyttere til.
Den mest populære episode i den aktuelle sæson er episode 70 med titlen “Hvor genialt er 120 Hz skærme egentligt“. Episoden, hvor vores redaktør John G. sammen med kulturkommentartor Niels Frid-Nielsen, sætter fokus på, hvorfor streaming er så vanvittigt populært.
Danmarks mest populære podcast er uden sidestykke DR’s monstersucces “Mads & Monopolet”. Siden Dansk Podcast Index begyndte at samle tal sammen i juni sidste år er “Mads & Monopolet” blevet downloaded knap 34 millioner gange. Det godt én million gange mere end de nærmeste fire konkurrenter tilsammen.
Podcasts fra MereMobil.dk finder du i kategorien podcasts samt i alle podcasts-apps samt på Spotify og Podimo.
Mere til historien
Der i det forløbne år downloadet/streamet 156 millioner episoder af flere end 1.500 podcastserier. Det svarer til flere end tre millioner om ugen, noterer Medietrends.