Lever din ødelagte mobil videre, er du ikke alene

40

Flere mænd end kvinder får skader på deres mobil, viser en ny undersøgelse. Mange dropper mobil-forsikring på grund af prisen.

Hver tredje dansker har en ødelagt mobil – langt de fleste lever med det, viser undersøgelse fra Telenor.

Når mobiltelefonen får en skade, vælger ikke færre end syv ud af ti at leve med den, viser en ny Telenor-undersøgelse.

Mange danskere stirrer således ofte på en knust skærm og fortsætter faktisk med det til mobilen udånder.

Årsagen er at de ikke vil undvære mobilen og samtidig synes, at det er for dyrt at få den repareret, viser undersøgelsen, som Telenor har gennemført sammen med Norstat.

En udskiftning med en original skærm kan være bekostelig, konstaterer Telenor – især hvis det sker flere gange og man ikke har nogen forsikring.

Undersøgelsen viser desuden, at årsagen til, at skærmen knuses, ikke overraskende er fordi mobilen bliver tabt.

reparation service værksted
Mange får ikke skiftet skærmen på smartphonen selvom den er i stykker, viser en undersøgelse (Foto: MereMobil.dk)

Knust, men trofast følgesvend

De seneste tal fra DR Medieforskning viser klokkeklart, at mobilen er en af vores vigtigste og mest benyttede personlige genstande.

Den følger os dagen igennem; på arbejde, på løbeturen. Den er med på ferie og når vi går i seng om aftenen.

DR Medieforsknings tal viser også, at den gennemsnitlige dansker bruger over syv timer om dagen på mobilen, streaming og sociale medier.

– “Derfor overrasker det også, hvor mange der lever med en ødelagt mobil, selvom den har så stor betydning for dem i hverdagen”, siger Tor-Arne Fosser, kundedirektør for privatmarkedet hos Telenor.

Han tilføjer, at ødelagte skærme hos børn og unge skaber mange frustrationer mellem børn og forældre på grund af den store udgift. Kun halvdelen ser forsikring som nødvendigt og kun 16 procent af danskerne har en specifik mobil- eller elektronikforsikring.

Selvom vi bruger mobilen timevis i døgnet, viser Telenor-undersøgelsen, at hver anden dansker ikke er dækket, når mobilen får skader.

Udvalgte resultater fra undersøgelsen

  • 30 procent af de adspurgte har fået en skade på mobilen indenfor de to seneste år og i 56 procent af tilfældene, fordi mobilen blev tabt på jorden.
  • 33 procent af mænd har oplevet at få mobilen skadet inden for de seneste to år. Hos kvinder er tallet 28 procent.
  • Flertallet af skaderne sker blandt unge i alderen 18 til 29 år. Her har hver anden fået en skade på mobilen inden for de seneste to år, mens det til sammenligning kun er hver syvende blandt ældre på over 60 år.
  • 47 procent af de adspurgte har ikke en forsikring, der dækker skader på mobilen.
  • 43 procent begrunder fravalget af forsikring med, at de er ”gode til at passe på deres mobil”, mens 37 procent svarer, at ”mobilen er for dyr at forsikre”.

I alt 2.000 danskere deltog i undersøgelsen.

Mere til historien

Ifølge Telenor koster en ny, original skærm til for eksempel en iPhone 11 eller Samsung S10 mellem 2.500-3.000 kroner. Men en originalskærm er vigtig for at garantien på telefonen fortsat dækker, forlyder det.