Teleselskaber har hjulpet med at få danskere hjem

Udenrigsministeriet har fået hjælp af de danske teleselskaber til, at få danskere som har befundet sig i udlandet hjem igen under corona-krisen.

Grænserne rundt i verden er efterhånden lukkede og Udenrigsministeriet har opfordret danskerne til, at komme hjem hurtigst muligt.

I kampen om at få danskerne hjem, så har Udenrigsministeriet fået hjælp af teleselskaberne.

Coronavirus: Denne app kan lette din hverdag

Teleselskaberne kan nemlig se, hvilket land deres kunder befinder sig i. Den viden har de nu brugt til, at hjælpe Udenrigsministeriet med at få kontakt til de danskere, der har befundet sig uden for landets grænser under corona-krisen.

Det er kundernes SIM-kort, der giver teleselskaberne information om, hvilken lokalitet de registreret på. Det skriver Version2.

-“Vi sendte de første SMS’er afsted den 4. marts til de af vores kunder, som befandt sig i Italien, og vi har også sendt specifikt til kunder i Kina, Sydkorea og Østrig i løbet af de seneste uger. Og senest blev vi fredag og igen lørdag bedt om at kontakte alle kunder i udlandet,” siger mobilselskabet 3’s netværksdirektør, Kim Christensen, til Version2.

Kim Christensen fortæller også, at teleselskabet står til rådighed for myndighederne under corona-krisen og glædes over, at teknologien kan gøre, at nogle danskere ikke stander i udlandet.

GUIDE: Sådan rengør du smartphone-skærmen korrekt

-”Samarbejdet (med Udenrigsministeriet, red.) har kørt godt, og vi kan se, at det har haft en positiv effekt, eftersom antallet af vores kunder i udlandet falder,” siger han.

Jakob Willer, direktør for teleselskabernes brancheorganisation Teleindustrien, fortæller også at han er glad for at teleselskaberne kan være behjælpelig.

Corona-karantæne giver øget dataforbrug

En af forudsætningerne ved telenetværk er, at teleselskaberne ved hvor deres kunder befinder sig, så trafikken kan dirigeres det rigtige sted hen, forklarer Jakob Willer til Version2.

Mere til historien

Catrine Søndergaard Byrne, advokat hos advokatfirmaet Labora Legal, har speciale i GDPR fortæller til Version2, at teleselskabernes tracking af SIM-kort i udlandet ikke er i strid med GDPR så længe de ikke deler oplysningerne med politiet eller andre.

Nu skifter mobilkunderne platform

Der kommer nyt navn i displayet på telefonen men også adgang til nye produkter.

(mere…)
Eesy runder kæmpe milepæl

Lavprisselskabet Eesy runder nu en kæmpe milepæl, men målet er større.

(mere…)
Norlys Mobil erstatter “Telia”

Snart forsvinder "Telia" fra displayet hos Telia-kunderne.

(mere…)
Se listen: Disse teleselskaber klages der mest over – er dit på listen?

TOP-10: Så mange klager var der over teleselskaberne i Danmark hos Teleankenævnet.

(mere…)
Eesy klar med eSim – og et godt tilbud

Lavprisselskabet Eesy er nu klar med eSim til kunderne, hvilket gør det muligt at komme online på 2 minutter.

(mere…)
Teleselskabet 3 har tiltrukket over 5.000 nye kunder

KORT NYT: Årets tredje kvartal har været godt for teleselskabet 3, som har haft succes med at tiltrække mere end 5.000 nye kunder.

(mere…)
Subscribe - få opdateringer på tråden
Notify of
1 Kommentar
Ældste
Nyeste
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Kom et skridt foran
Vil du være fuldt opdateret på de seneste nyheder, anmeldelser samt trends og tendenser i mobilbranchen? Få de seneste vurderinger først i vores nyhedsbrev.
Gå til tilmeldingssiden
Vi dækker den bærbare teknologi – smartphones, tablets, smartwatches, forbrugerstof og bringer baggrundshistorier og guides. MereMobil.dk har en ambition om at være den primære kilde at gå til, hvis du ønsker viden om branchen, der hver dag har enorm betydning for os alle.
© 2024 MereMobil.dk. Alle rettigheder forbeholdt.
magic-wandarrow-right-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram